آلرژی گلو چیست؟

آلرژی گلو

آلرژی گلو باعث خارش وگلودرد خواهد شد که شکایت رایج افراد مبتلا به آلرژی است. تحقیقات نشان می دهد که حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی، گلودرد را به عنوان یک علامت اولیه گزارش می کنند. هنگامی که شما آلرژی دارید، قرار گرفتن در معرض یک آلرژن مانند حیوانات (موه پوست) یا گرده می تواند منجر به احتقان سینوس شود. احتقان از سینوس های شما به گلو می ریزد و باعث درد، خارش، غلغلک دادن و خراشیدن می شود.

علائم شایع آلرژی گلو چیست؟

علاوه بر گلودرد، سایر علائم رایج آلرژی عبارتند از:

  • تراکم، شلوغی
  • خارش، آبریزش و قرمزی چشم
  • کهیر
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن

وقتی در معرض آلرژن ها قرار می گیرید چه اتفاقی می افتد

آلرژن ماده ای است که باعث واکنش آلرژیک می شود. پس از اینکه در معرض یک آلرژن قرار گرفتید، بدن شما آن را به عنوان یک تهدید شناسایی می کند و سیستم ایمنی بدن شما برای محافظت در برابر تهدید درک شده، به سرعت بالا می رود. بدن شما هیستامین ها را در جریان خون آزاد می کند، که منجر به علائم آلرژی مانند گلودرد می شود. هیستامین ها همچنین بدن شما را تحریک می کنند تا مخاط اضافی تولید کند تا از خشک شدن دهان، بینی و گلو جلوگیری کند. در بیشتر موارد متوجه تولید مخاط در بدن خود نمی شوید. اما هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن، هیستامین‌های زیادی آزاد می‌کند، این واکنش شدید منجر به احتقان، ترشحات پس از بینی و گلودرد می‌شود.

علائم آلرژی، از جمله خارش گلو، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی‌هایی را برای مبارزه با مواد بی‌ضرری که فکر می‌کند برای بدن شما تهدید می‌کنند، تولید می‌کند. بسیاری از واکنش های آلرژیک رایج با آنتی بادی ایمونوگلوبولین E (IgE) مرتبط هستند. واکنش های آلرژیک باعث افزایش تولید مخاط در مجاری بینی و سینوس ها می شود. این می تواند منجر به چکه پس از بینی شود، مخاطی که به پشت گلو شما تخلیه می شود. التهاب ناشی از واکنش آنتی بادی IgE می تواند باعث ایجاد احساس “خارش” در گلو شود.

شایع ترین آلرژن ها

آلرژی می تواند ناشی از مواد موجود در محیط شما، انواع خاصی از مواد غذایی و موادی مانند لاتکس، داروها، و نیش یا نیش حشرات باشد. شایع ترین آلرژن ها عبارتند از:

  1. غبار
  2. گرده (درختان، علف‌ها و علف‌های هرز)
  3. هاگ های کپک
  4. شوره سگ/گربه
  5. سوسک ها
  6. تخم مرغ
  7. شیر
  8. محصولات سویا
  9. بادام زمینی
  10. آجیل درختی
  11. ماهی و صدف
  12. گندم
  13. پوست سیب

آلرژی خارش گلو نیز می تواند ناشی از آلاینده های

آلرژی خارش گلو نیز می تواند ناشی از آلاینده های استنشاقی باشد. این آلاینده ها را می توان هم در داخل و هم در فضای باز پیدا کرد. آلاینده های رایج هوا عبارتند از:

  1. محصولات پاک کننده
  2. دود چوب
  3. دود تنباکو
  4. عطرها
  5. آفت کش ها
  6. محصولات بهداشتی
  7. ذرات غبار
  8. گازها

راه های درمان حساسیت گلو

راه های درمان حساسیت گلو چیست؟

درمان‌های مختلفی برای آلرژیگلو وجود دارد، از جمله درمان‌های خانگی . برخی از آنها سیستم ایمنی بدن شما را هدف قرار می دهند، مانند آنتی هیستامین ها، در حالی که برخی دیگر هدفشان از بین بردن ناراحتی در گلو است.

بیشتر بخوانید: درمان حساسیت فصلی

آنتی هیستامین ها: این داروها از عملکرد هیستامین ها جلوگیری می کنند – مواد شیمیایی موجود در سیستم ایمنی بدن که علائم شما را ایجاد می کنند. ۷ آنتی هیستامین ها بدون نسخه و با نسخه پزشک در دسترس هستند. به عنوان مثال، بنادریل، کلاریتین، زیرتک یا آلگرا.
پاستیل/قطره سرفه: پاستیل گلو و قطره سرفه به آرامی در دهان شما حل می شود تا به تسکین علائم آلرژی خارش گلو کمک کند. اینها گاهی اوقات حاوی موادی مانند منتول یا بنزوکائین هستند که به طور موقت تحریک و درد گلو را کاهش می دهند.
آب نبات سفت: مکیدن آب نبات سفت می تواند با افزایش تولید بزاق و پوشاندن سطح گلو به تسکین علائم آلرژی خارش گلو کمک کند.

عسل: یک قاشق عسل می تواند گلوی شما را بپوشاند و به طور موقت خارش را تسکین دهد. اگر نمی خواهید آن را به صورت ساده بخورید، چند قاشق چایخوری را در چای مورد علاقه خود حل کنید.

مصرف مایعات

اگر به خوبی هیدراته نباشید، بزاق کافی تولید نمی کنید. این می تواند علائم آلرژی خارش گلو شما را بدتر کند. با رنگ ادرار خود متوجه خواهید شد که آیا آب بدنتان را تامین می کند. رنگ زرد کمرنگ را هدف بگیرید. ۸ آب تنها گزینه شما نیست-چای داغ یا سوپ های حاوی آبگوشت می توانند مصرف مایعات شما را افزایش دهند و در عین حال به تسکین گلو کمک کنند.

غرغره آب نمک

نصف قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و غرغره کنید (آن را قورت ندهید). این کار را هر یک ساعت تا زمانی که علائم شما ادامه دارد انجام دهید.
مرطوب کننده ها و تصفیه کننده های هوا: درمان هوایی که تنفس می کنید می تواند به تسکین آلرژی های خارش گلو کمک کند. مرطوب کننده ها رطوبت را به هوا اضافه می کنند و تصفیه کننده ها به حذف آلرژن های احتمالی موجود در هوا کمک می کنند.

چگونه از گلودرد از آلرژی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از گلودرد ناشی از آلرژی، باید اقداماتی را برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض موادی که به آنها حساسیت دارید انجام دهید. تمام تلاش خود را برای جلوگیری از محرک های شناخته شده مانند شوره حیوانات خانگی و دود سیگار انجام دهید. اگر آلرژی فصلی دارید “تب یونجه” ناشی از گرده در هنگام شکوفه دادن درختان و گل ها، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  1. درها و پنجره های خود را بسته نگه دارید
  2. برای محافظت از خود در برابر آلرژن های موجود در هوا از ماسک گرده بیرون در طول “فصل آلرژی” استفاده کنید
  3. بعد از ورود از فضای باز دوش بگیرید
  4. هر لباسی که می پوشید را بیرون بشویید

آیا گلودرد من ناشی از آلرژی است یا چیز دیگری؟

هنگامی که شما آلرژی دارید و در معرض یک واکنش آلرژیک هستید، ممکن است برخی از علائم مشابه زمانی که سرماخوردگی یا عفونت مشابه دارید را تجربه کنید، از جمله:

  1. عطسه کردن
  2. گرفتگی و آبریزش بینی
  3. خستگی
  4. گلو درد

علائم سرماخوردگی که به طور معمول با آلرژی رخ نمی دهند عبارتند از:

  1. تب
  2. بدن درد و درد
  3. مخاط ضخیم و زرد یا سبز

علائم آلرژی که کمتر در هنگام سرماخوردگی رخ می دهد عبارتند از:

  1. چشمان آبکی و قرمز
  2. خارش بینی، گلو و/یا دهان
  3. تورم صورت

زمان سال را نیز باید در نظر داشت. احتمال ابتلا به آلرژی های خاص در بهار و تابستان و احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت های دیگر در ماه های پاییز و زمستان، بسته به محل زندگی شما بیشتر است. با این حال، آلرژی‌های مربوط به کپک و کپک می‌توانند در تمام طول سال ایجاد شوند و قرار گرفتن در معرض شوره حیوانات خانگی می‌تواند بدون توجه به فصل، منجر به ترشحات پس از بینی و گلودرد شود. اگر هنوز مطمئن نیستید که چه چیزی باعث گلودرد شما شده است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که برای تشخیص و درمان دقیق با یک متخصص مراقبت های بهداشتی قرار ملاقات بگذارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چکه‌های بعد از بینی و گلودرد از جمله آزاردهنده‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین علائم آلرژی هستند، اما معمولاً برای سلامتی خطرناک نیستند. با این حال، مواقعی وجود دارد که ممکن است لازم باشد به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

  • گلو درد شدید یا بدتر
  • گلودرد با علائم دیگر، مانند تب یا مخاط خونی
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در گلو/گردن شما
  • از دست دادن صدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *