درمان پولیپ آلرژیک

پولیپ آلرژیک

درمان پولیپ آلرژیک بیشتر در افراد مبتلا به آلرژی یا آسم ایجاد می‌شود. از طرفی خود بیماری پولیپ بینی نیز در برخی افراد باعث شدت‌گرفتن آلرژی می‌شود. به چنین حالتی پولیپ آلرژیک گفته می‌شود. آلرژی، به عبارت ساده، زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن ما، اشتباه قضاوت کند. هر ماده‌ای که با بدن ما تماس پیدا می‌کند توسط سیستم ایمنی تجزیه‌وتحلیل می‌شود و به‌عنوان خوب یا بد طبقه‌بندی می‌شود. به مواد بد حمله می‌شود تا از بین بروند. سیستم ایمنی یک فرد آلرژیک عمدتاً به مواد بی‌ضرر حمله می‌کند و به‌اشتباه آنها را «بد» ارزیابی می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد آلرژی می‌شود. پولیپ بینی تشکیلات گوشتی غشای مخاطی بینی هستند. این عارضه تنفس را سخت می‌کند، حس بویایی را کم می‌کند و باعث خارش دور چشم می‌شود. اگر پولیپ‌ها کوچک باشند معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند.

راه های درمان پلیپ بینی

پولیپ بینی نتیجه یک فرایند التهابی مخاط بینی است

عواملی که باعث ایجاد پولیپ بینی می‌شوند

علل دقیق پولیپ بینی هنوز شناسایی نشده است، اگرچه به نظر می‌رسد تشکیل پولیپ با بیماری‌هایی زیر در ارتباط است :

پزشکان فرض را بر این گذاشته‌اند که پولیپ بینی نتیجه یک فرایند التهابی مخاط بینی است، این پولیپ‌ها می‌توانند در طول عفونت یا عفونت سینوسی ایجاد شوند و با پایان یافتن عفونت ناپدید شوند.

درمان پولیپ آلرژیک بسته به علت آلرژی

روش‌های درمان پولیپ آلرژیک باتوجه‌ به علت آن در متن زیر توضیح داده شده از عواملی که میتواند باعث آلرژی شود میتوان به گردو غبار، قارچ‌ها، کپک‌ها و مخمرها اشاره کرد.

گردوغبار اساسی‌ترین علت بروز آلرژی است

اکثر افراد مبتلا به پولیپ آلرژیک مداوم نسبت به گردوغبار حساسیت دارند. در واقع یکی از اساسی‌ترین علت بروز آلرژی کنه‌های کوچکی است که در گردوغبار خانه است. این کنه‌ها از مشتقات پوست انسان تغذیه می‌کنند (زمانی که پوست با یک شیء برخورد کنه، مقدار محدودی از  لایه‌های سلولی پوست، کنده می‌شود.). این کنه‌ها به‌ویژه در تشک‌های تخت‌ها، بالش‌ها، روکش‌ها، در عروسک‌های مخمل دار وجود دارند. رشد آنها در شرایط محیطی گرم و مرطوب (دمای بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد و رطوبت حدود ۸۰٪) است. حضور کنه‌ها در طول سال ثابت است، اما غلظت آن‌ها در شهریور، فروردین و اردیبهشت افزایش می‌یابد. به همین دلیل بیماران مبتلا به آلرژی به کنه، علائمشان ممکن است در طول سال باقی بماند، اما در دوره‌های فصلی خاص یا در شرایط رطوبت بالا بدتر می‌شود.

اقداماتی برای مقابله با حضور کنه‌ها در محیط:

1. تشک‌ها و بالش‌ها را با پارچه‌های مصنوعی که توسط کنه‌ها قابل نفوذ نیستند بپوشانید.
  2. ملحفه و روبالشی را حداقل یک‌بار در هفته در دمای ۶۰-۵۵ درجه سانتیگراد بشویید.

گرده هایی که در پلیپ آلرژیک تاثیر گذار هستند

گرده‌ها  اولین آلرژن‌هایی هستند که در  طبیعت شناخته شده‌اند. گرده‌هایی که اغلب در پلیپ آلرژیک دخیل هستند عبارت‌اند از:

• علف‌ها، درختچه‌هایی از نوع درمنه، آمبروزیا، پاریتریا
  • درختانی مانند توس، زیتون، فلور دلیس، سرو، ارس، توجا، سرو.

درختان عموماً در اواخر زمستان و اوایل بهار گرده‌افشانی می‌کنند. افراد مبتلا به آلرژی به گرده می‌توانند با خوردن برخی غذاها (به‌ویژه میوه‌ها یا سبزی‌ها) دچار “واکنش‌های آلرژیک” شوند. این پدیده واکنش متقاطع یا واکنش متقابل نامیده می‌شود.

میزان تاثیر آلرژن‌های قارچ در محیط هایی که وجود دارند

قارچ‌ها، کپک‌ها و مخمرها می‌توانند مقادیر زیادی هاگ را در محیط اطراف خود آزاد کنند. قارچ‌ها و کپک‌ها که از مواد آلی پوسیده سرچشمه می‌گیرند، عملاً در همه‌جا وجود دارند، به جز مناطق بسیار سرد. از سوی دیگر، آب‌وهوای گرم و مرطوب به توسعه آن کمک می‌کند. هاگ‌های کپک از نظر اندازه بسیار کوچک می‌توانند عمیقاً به سیستم تنفسی نفوذ کنند و بنابراین باعث پولیپ بینی و آسم نیز می‌شوند. کپک‌های خانگی می‌توانند هاگ‌های خود را در تمام طول سال به‌خصوص در محیط‌های مرطوب پخش کنند و در افراد حساس علائم دائمی ایجاد کنند. کپک‌ها زمینه مناسبی برای رشد خود در سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های تهویه، حمام و آشپزخانه پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که استفاده گسترده از پنجره‌های مدرن که تقریباً به طور کامل اتاق‌ها را آب‌بندی می‌کنند و از تبادل هوا جلوگیری می‌کنند، باعث رشد این میکروارگانیسم‌ها می‌شود.

آلرژی ناشی از گرد و غبار

گرد و غبار و کپک ها عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد آلرژی شوند.

درمان پولیپ آلرژیک با دارو

درمان پیشنهادی فقط و منحصراً کورتیزون است که برای یک دوره سه‌ماهه انجام می‌شود و ممکن است به‌صورت موضعی از طریق اسپری‌های بینی یا سیستمیک به‌صورت عضلانی یا خوراکی استفاده شود.  بدیهی است که شرایط از قبل وجود دیابت و فشارخون بالا که اغلب با درمان‌های کورتیکواستروئید بدتر می‌شود، باید در نظر گرفته شود. در صورت شکست روش‌های دارویی، جراحی آندوسکوپی بینی سینوس (FESS) پیشنهاد می‌شود که با بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان به مدت یک یا دو شب انجام می‌شود. پزشک معاینه گوش و حلق و بینی، تست‌های حساسیت پوستی (مثلاً  تست پریک) و آزمایش‌های خونی را انجام می‌دهد. همچنین تست‌های مربوط به عملکرد تنفسی بینی (رینومانومتری) و بویایی (بویایی سنجی) مهم هستند.

درمان پولیپ‌های کوچک بینی عموماً علامتی است، یعنی صرفاً باهدف رفع علائم انجام می‌شود.تجویز  برخی از داروهای  خاص به‌طورکلی برای بهبود مشخصات بالینی بیمار ضروری است.داروهایی که بیشتر در درمان پولیپ‌های کوچک بینی مورداستفاده قرار می‌گیرند، اساساً کورتیکواستروئیدها هستند که به شکل اسپری بینی و یا قرص‌های خوراکی مصرف می‌شوند.

رایج‌ترین داروهای کورتیکواستروئیدی مورد استفاده برای درمان پولیپ بینی:

داروهای زیر باید زیر نظر پزشک و با تجویز شخص پزشک مصرف شود.

• فلوتیکازون (به‌عنوان‌مثال Avamys ،Alisade  ،Fluspiral ) که هم برای درمان و هم برای پیشگیری از پولیپ بینی تجویز می‌شود.
  • بکلومتازون (به‌عنوان‌مثال، Rinoclenil ، Becotide nasale);
  • مومتازون (به‌عنوان‌مثال  Nasonex ،  Rinelon).

هنگامی که ظاهر پولیپ بینی با  واکنش‌های آلرژیک مرتبط باشد، درمان با آنتی‌هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها به کاهش التهاب مخاط بینی و تسریع زمان بهبودی کمک می‌کند. درمان آنتی‌بیوتیکی  یا ضدقارچی زمانی استفاده می‌شود که پولیپوز بینی با  عفونت‌های باکتریایی  یا قارچی مرتبط باشد . بیمارانی که مستعد پولیپوز بینی هستند می‌توانند از کورتیزون درمانی سبک‌تری برای به‌حداقل‌رساندن خطر عود استفاده کنند. هنگامی که پولیپ بینی به عدم تحمل اسید استیل سالیسیلیک بستگی دارد، توصیه می‌شود از مصرف آن خودداری کنید و دارو را با یک  ماده فعال دیگر  با فعالیت درمانی مشابه جایگزین کنید (همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید).

درمان پولیپ آلرژیک با جراحی

پولیپ‌های بزرگ‌بینی با جراحی درمان می‌شوند. جراحی برداشتن یا تخلیه پولیپ‌ها تنها راه‌حل ممکن برای درمان قطعی اختلال است. در واقع باید به‌خاطر داشت که پولیپ بینی می‌تواند به ابعادی مانند انسداد جدی راه‌های هوایی برسد که باعث ناراحتی جدی برای تنفس و خواب شبانه می‌شود.

گزینه‌های جراحی باهدف ازبین‌بردن پولیپ بینی عبارت‌اند از:

• پولیپکتومی؛ پولیپ با استفاده از یک دستگاه ساکشن مکانیکی کوچک یا با یک ابزار خاص (میکرو دبریدر) که امکان تشریح پولیپ را فراهم می‌کند، برداشته می‌شود.
  • جراحی آندوسکوپی سینوس؛ شامل برداشتن پولیپ بینی همراه با اصلاح ساختار سینوس‌های پارانازال است. در واقع، حتی آناتومی خاصی از ساختارهای بینی می‌تواند فرد را مستعد التهاب مخاط کند. روش جراحی با واردکردن یک آندوسکوپ از طریق سوراخ‌های بینی انجام می‌شود تا تصویر بزرگ‌نمایی از ساختارهای داخلی بینی ارائه شود. در ادامه نسبت به اصلاح مشکل (برداشتن پولیپ + اصلاح ساختارهای بینی) اقدام می‌شود.
  • حتی پس از برداشتن پولیپ با جراحی، خطر عود هنوز وجود دارد. برای جلوگیری از عود پولیپ بینی، توصیه می‌شود از کورتیزون با تجویز پزشک استفاده کنید.

چگونه خطر عود پولیپ آلرژیک را کاهش دهیم؟

• از یک مرطوب‌کننده اتاق استفاده کنید که برای کاهش خطر سینوزیت و بیماری‌های دستگاه تنفسی مفید است.
  • شستشوی مکرر بینی را با محلول فیزیولوژیکی انجام  دهید.
  • مصرف الکل را کنار بگذارید. الکل در واقع می‌تواند تورم مخاط بینی را بدتر کند.

بهداشت فردی را رعایت کرده و از عواملی که منجر به ایجاد پولیپ آلرژیک می‌شود، دوری نمایید.

در صورت نیاز به درمان یا جراحی می توانید با شماره های مطب تماس گرفته یا از طریق اپلیکیشن زوپ بصورت متنی یا ویدئویی مشاوره بگیرین تا بهترین راه درمان پولیپ بینی به شما پیشنهاد دهیم.