تست آلرژی استنشاقی

تست آلرژی استنشاقی یک آزمایش خون ساده است که می تواند مواد استنشاقی ایجاد کننده آلرژی را تشخیص دهد. این تست سطوح آنتی بادی IgE را نسبت به استنشاق های معمول محیطی ارزیابی می کند. این یک تست آلرژی ایده آل برای بیماران مشکوک به آلرژی های محیطی و یا فصلی است. پانل آزمایش شامل ۴۶ مورد از رایج ترین آلرژن ها، از جمله انواع مختلف کنه ها، کپک ها، شوره حیوانات، علف های هرز، علف ها، حشرات، درختان و درختچه ها است. آیا هر بار که سگی را نوازش می کنید عطسه می کنید؟ آیا هنگام خوردن بادام زمینی دچار جوش می شوید؟ اگر بله، ممکن است از قبل بدانید که آلرژی چیست. از طرف دیگر، ممکن است علائم آلرژی را نیز تجربه کنید، اما مطمئن نیستید که از کجا می آیند. تحقیقات نشان می دهد که شیوع افراد مبتلا به آلرژی در سراسر جهان در حال افزایش است.  مطالعات نشان داد که شیوع آلرژی های مرتبط با غذا و استنشاق به ترتیب ۲۴٫۹% و ۲۶٫۷% بود.

علائم شایع آلرژی استنشاقی

شایع ترین بیماری های آلرژیک عبارتند از: تب یونجه، آسم، ورم ملتحمه، کهیر، اگزما، درماتیت و سینوزیت. در این میان، تب یونجه که به عنوان رینیت آلرژیک نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین انواع آلرژی های استنشاقی است. علائم آلرژی ممکن است خفیف یا متوسط ​​باشد مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه یا بثورات.  برخی از آلرژی ها می توانند واکنش شدیدی به نام آنافیلاکسی ایجاد کنند.  آنافیلاکسی یک بیمار یاست که باید اقدامات فوری  برای آن انجام شود. می تواند به از دست دادن هوشیاری به دلیل افت ناگهانی فشار خون، تورم لب ها، زبان یا گلو، و تنگی قفسه سینه یا مشکل در تنفس منجر شود.

• آبریزش بینی
  • خارش بینی، چشم ها، گلو و یا پوست
  • قرمزی و تحریک چشم
  • پلک های متورم و پف کرده
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • خس خس سینه و تنگی نفس
  • حساسیت تماسی روی پوست که باعث اگزما میشود.

آلرژی چیست و چند نوع آلرژی وجود دارد؟

آلرژی چیست و چند نوع آلرژن وجود دارد؟

آلرژی به دلیل حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به مواد معمولی بی ضرر در محیط ایجاد می شود. این مواد به ظاهر بی ضرر به عنوان آلرژن شناخته می شوند. چهار نوع آلرژن وجود دارد: استنشاقی، تماسی، خوراکی و تزریقی. مواد استنشاقی آلرژن هایی هستند که در آنها تنفس می کنید از جمله گرده، کپک، شوره سگ و پر پرندگان مواد تماسی، آلرژن‌هایی هستند که در صورت تماس مستقیم پوست شما را تحریک می‌کنند، مانند رنگ‌ها، پارچه‌ها یا سم ناشی از گیاه. خوراکی ها بیشتر به مواد غذایی یا دارویی حساسیت زا مانند صدف، بادام زمینی، شیر یا آنتی بیوتیک ها (به عنوان مثال، آموکسی سیلین) اشاره می کنند. تزریق‌کننده‌ها همچنین می‌توانند به داروها اشاره کنند، اما همچنین شامل نیش حشرات یا سم حشرات هستند که به پوست نفوذ می‌کنند. اکنون که می دانیم چه آلرژن هایی وجود دارند، مهم است که نحوه تشخیص آنها و چه علائمی را می توانید در نظر بگیرید.

تست آلرژی چیست؟

اگر علائمی دارید که فکر می کنید ناشی از آلرژی است، پزشک ممکن است آزمایش آلرژی خاصی را توصیه کند، یا می توانید یک تست آلرژی خانگی را خریداری کنید.

تست های آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به برخی آلرژن ها یا محرک ها را اندازه گیری می کنند. هنگامی که در معرض این آلرژن ها یا محرک ها قرار می گیرید، بدن شما بیش از حد واکنش نشان می دهد و آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) تولید می کند. آنتی بادی IgE حتی قبل از بروز علائم قابل تشخیص است.  این حساسیت IgE نامیده می شود و اغلب قبل از ایجاد یک آلرژی بالینی رخ می دهد. با قرار گرفتن مجدد در معرض همان آلرژن، به IgE که به طور معمول در پوست و بافت های مخاطی یافت می شوند، متصل می شود سیستم ایمنی را ایجاد می کند و هیستامین در بدن آزاد می شود که منجر به علائم آلرژی می شود. به همین دلیل است که مردم اغلب داروهایی به نام آنتی هیستامین مانند آلگرا، کلاریتین یا بنادریل مصرف می کنند که مانع از عملکرد هیستامین برای تسکین علائم رایج آلرژی می شود.

انواع تست های آلرژی چیست؟

دو روش اصلی تست آلرژی وجود دارد که می‌تواند وجود آنتی‌بادی‌های IgE مخصوص آلرژن را ارزیابی کند: تست پوستی یا آزمایش خون. با  تست آزمایش پوستی، پزشک شما با یک دستگاه سوراخ‌کننده حاوی مقدار کمی از آلرژن مشکوک، پوست را سوراخ می‌کند.  نواحی معمول برای تست شامل پشت یا قسمت داخلی ساعد است. اگر یک فرد واکنش قابل مشاهده (قرمزی، خارش، کهیر) معمولاً در عرض ۳۰ دقیقه داشته باشد، آزمایش برای یک آلرژن خاص مثبت تلقی می شود.

اگر آزمایش پوستی قابل انجام نباشد یا به دنبال جایگزینی هستید، می توان آزمایش خون آلرژی را تجویز کرد.  هنگامی که خون بیمار گرفته شد، برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود و نتایج برای بررسی مجدد به پزشک ارسال می شود. روش آزمایشگاهی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

تنفس با ماسک به خاطر آلرژی استنشاقی

تست های خانگی چگونه کار می کنند؟

با افزایش پزشکی دقیق و آزمایش مستقیم به مصرف کننده، اکنون می توان آزمایش آلرژی را از راحتی در خانه انجام داد. اگر به آلرژی غذایی یا استنشاقی مشکوک هستید،  کیت آزمایش شامل کارت لکه خون خشک (DBS) می باشد. بیمار با استفاده از یک دستگاه لنسی استریل خون را از انگشت خود جمع‌آوری می‌کند و خون را روی دایره‌های لکه‌های خونی تعیین‌شده وارد می‌کند.  پس از اطمینان از انجام این روش و پر شدن دایره ها به اندازه کافی، کارت DBS تکمیل شده برای آزمایش به آزمایشگاه پست می شود.  سپس آزمایشگاه تست آلرژی لازم را انجام می دهد و نتایج را با پزشک در میان می گذارد. در نهایت، پزشک این نتایج آزمایش را با بیمار در میان می گذارد و در صورت وجود آلرژی اقدامات مناسب انجام می شود. تست در خانه یک گزینه عالی است زیرا کمتر تهاجمی، مقرون به صرفه است و می تواند نتایج دقیقی را از راحتی خانه شما دریافت کند.

چه زمانی باید آزمایش آنتی بادی های استنشاقی IgE در نظر گرفته شود؟

آزمایشات استنشاقی IgE برای افرادی که مشکوک هستند به یک محرک محیطی واکنش نشان می دهند مفید است. مواد استنشاقی خانگی شامل شوره گربه و سگ، سوسک و کنه است. مواد استنشاقی در فضای باز شامل درختان، علف‌ها، الف‌های هرز و کپک‌ها هستند و ممکن است به منطقه در زمان‌های مختلف شکوفا شوند یا گرده‌افشانی کنند.

پاسخ آلرژیک IgE شامل حساسیت مفرط فوری به یک ماده است. آزمایش زمانی که بیمار علامتدار است مهم است. آنتی بادی های IgE در گردش نیمه عمر کوتاهی در حدود ۱-۲ روز دارند و تنها پس از قرار گرفتن در معرض ماده تولید می شوند. وجود آنتی بادی های در گردش ممکن است روی هر بیمار متفاوت تأثیر بگذارد.

علائم و شرایط مرتبط با آلرژی استنشاقی IgE

به طور کلی، مدیریت بیماران بالینی به آلرژی استنشاقی شامل داروها، واکسن های آلرژی و یا مکمل ها برای مدیریت علائم، و همچنین تمیز کردن و جلوگیری از قرار گرفتن بیشتر در معرض آلرژن شناسایی شده در خانه است.  تمیز کردن منظم  خانه و وسایل ممکن است به کاهش بار آلرژن کمک کند.

• گرفتگی یا خارش بینی، عطسه، رینیت یا سینوزیت
  • خارش، اشک چشم، ورم ملتحمه
  • سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، آسم
  • بثورات پوستی یا کهیر

آیا تست های آلرژی باعث حساسیت خواهند شد؟

تست های آلرژی ممکن است منجر به خارش خفیف، قرمزی و تورم پوست شود. گاهی اوقات برجستگی های کوچکی به نام چرخک روی پوست ظاهر می شود. این علائم اغلب در عرض چند ساعت از بین می روند اما ممکن است تا چند روز نیز ادامه داشته باشند. کرم های استروئیدی موضعی خفیف می توانند این علائم را کاهش دهند. در موارد نادر، تست های آلرژی می توانند یک واکنش آلرژیک فوری و شدید ایجاد کنند که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. به همین دلیل است که آزمایش‌های آلرژی باید در مطب پزشکی که دارای داروها و تجهیزات کافی، از جمله اپی نفرین برای درمان آنافیلاکسی(یک واکنش آلرژیک حاد و تهدید کننده زندگی) است، انجام شود.

اگر بلافاصله پس از خروج از مطب دچار واکنش شدید شدید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم آنافیلاکسی مانند موارد زیر را دارید فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

• تورم گلو
  • مشکل در تنفس