درمان اگزما در تهران

درمان اگزما در تهران : در بیماری اگزما (آماس پوست)، پوست دچار خارش، قرمزی، التهاب و پوسته ریزی می‌شود. گرچه پزشکان هنوز دلایل بروز این عارضه را نمی‌دانند، اما این بیماری معمولاً در افرادی که حساسیت (آلرژی) دارند، بیشتر بروز می‌کند. بیماری اگزما می­تواند ریشه‌ی ژنتیکی داشته باشد و ممکن است در بین اعضای یک خانواده شایع باشد. اگزما با قرمزی و تاول‌هایی شروع می‌شود که حاوی مایع روشن و قرمز است و باعث افزایش آلرژی می­شود. وقتی تاول‌ها می‌ترکد مایع درون آن جاری می‌شود.

در اگزمای مزمن، تاول‌ها برجستگی کمتری دارند و پوست ضخیم است. اگزما به طور تقریبی همیشه همراه با خارش است. بیماری اگزما، کهیر پوستی و … از عارضه‌های شایع در میان افراد است، اما واگیردار نبوده و معمولاً مهلک نیست. با این‌ حال، می‌تواند موجب ناراحتی و پریشانی شما گردد. ترکیبی از اقدامات خود مراقبتی و مصرف دارو می‌تواند در درمان اگزمای پوستی کمک­رسان باشد.  همه افراد و در هر سنی امکان ابتلا به اگزما را دارند، ولی دوره شناخته شده این بیماری بیشتر در ۵ سال ابتدایی عمر انسان اتفاق می‌افتد. اگرچه اگزما هم در کودکان و هم در بزرگ‌سالان اتفاق می افتد، ولی نشانه‌های بیماری در این گروه‌ها با یکدیگر فرق می‌کنند.

علائم بیماری اگزما در کودکان

علائم اگزما در کودکان هم گاهی با یکدیگر متفاوت است؛ با این حال در حالت کلی نشانه‌های مشابهی در آن‌ها بروز خواهد کرد. کودکان از ۲ ماهگی در معرض ابتلا به اگزما هستند؛ این نوع از اگزما ممکن است تا ۵ سالگی هم ادامه داشته باشد.

علائم اگزما در کودکان

۱) قرمزی پوست

۲) خشکی پوست

۳) خارش

۴) التهاب

۵) ایجاد یک برآمدگی در قسمت چانه و یا پیشانی کودک

هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود، شدت بیماری در او بیشتر خواهد شد. زمانی که اگزما به اوج شدت خود برسد، پوست به‌شدت خشک می‌شود و با خارش شدیدی همراه است. هرچه مدت بیماری طولانی‌تر باشد، عوارض بیماری هم شدیدتر و غیرقابل‌تحمل‌تر می‌شود. اگزما پوستی در کودکان ممکن است حتی پس از درمان کامل، بعد از مدتی دوباره عود کند و مشکلات جدیدی را به وجود بیاورد.

علائم اگزما در بزرگ‌سالان

نشانه‌های اگزما در بزرگ‌سالان بیشتر در نواحی گردن، پشت زانوها، آرنج، کف دست، کف پا و صورت دیده می‌شود. عوارض ناشی از اگزمای بزرگ‌سالان، خشک شدن شدید پوست و پوسته‌پوسته شدن آن است. گاهی به علت عدم درمان به‌موقع و یا خشکی و خارش شدید پوست، زخم‌هایی هم در بدن به وجود می‌آیند. این زخم‌ها در برخی اوقات به زخم‌های بزرگ و عفونی تبدیل می‌شوند.

انواع اگزما

حداقل یازده نوع شرایط پوستی وجود دارند که اگزما ایجاد می‌کنند. برای داشتن یک برنامه درمانی اصولی، تفکیک هر یک از آنها مهم است.

انواع این بیماری شامل موارد زیر هستند:

درماتیت آتوپیک: پایه ژنتیکی دارد و نوع متداول اگزما است. درماتیت آتوپیک اغلب در اوایل زندگی در افرادی که مستعد ابتلا به آلرژی (انواع آلرژی) هستند شروع می‌شود. از لحاظ ظاهری، بثورات روی گونه‌ها، گردن، آرنج، زانوها و مچ پا رخ می‌دهد.

درماتیت تحریک پذیر: این حالت هنگامی رخ می‌دهد که پوست به طور مکرر در معرض شستشوی بیش از حد یا مواد سمی قرار داشته باشد.

درماتیت تماسی آلرژیک: پس از قرار گرفتن در معرض مکرر مواد آلرژن، سیستم تشخیص ایمنی بدن در فعال می‌شود و درماتیت ایجاد می‌کند. یک نمونه از این مورد «آلرژی پیچک سمی» است.

درماتیت استاز: معمولاً تورم در قسمت‌های پایینی پای افرادی که گردش خون ضعیفی در رگ‌های پای‌ خود دارند، رخ می‌دهد.

عفونت‌های قارچی: این نوع می‌تواند الگویی مشابه با بسیاری از انواع دیگر اگزما ایجاد کند، اما عفوت قارچی را می‌توان با نمونه گیری در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار داد.

جَرَب یا گال: این بیماری در اثر آلودگی توسط انگلی به نام «سارکوپتس» ایجاد می‌شود و ممکن است بثوراتی شبیه به سایر اشکال اگزما ایجاد کند.

پومفولیکس: این یک وضعیت پوستی شایع اما ضعیف است که به طور سنتی روی دست‌ها و گاهی اوقات پاها اثر می‌گذارد. با تولید یک بثورات خارش‌دار که متشکل از تاول‌های ریز (وزیکول) است، نواحی انگشتان پا و کف پا را مورد حمله قرار می‌دهد.

لیکن سیمپلکس کرونیکوس یا نورودرماتیت موضعی: پلاک‌های ضخیم پوستی ایجاد می‌کند که معمولاً بر روی شانه‌ها و گردن مشاهده می‌شوند.

درماتیت نومولار: این اصطلاح غیر اختصاصی منسوب به پلاک‌های شبیه سکه پول است که باعث پوسته پوسته شدن سطح پوست می‌شود. این نوع اگزما اغلب در پاهای افراد مسن ایجاد می‌شود.

درماتیت سبورئیک: باعث ایجاد بثوراتی در پوست سر، صورت، گوش و گاهی اوقات در وسط سینه در بزرگسالان می‌شود. در نوزادان به صورت جوش‌های ریز در پشت گوش نمایان می‌شود و می‌تواند بسیار گسترده بوده و تمام بدن را درگیر کند.

علل اگزما

اگزما یک بیماری پوستی مزمن، اما قابل‌کنترل است که با شناسایی دلایل اگزما و کنترل محرک‌ها، علائم این بیماری را می‌توان کنترل کرد. در ادامه این مطلب دلایل اگزما و راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن‌ها را پیشنهاد می‌شود.

حساسیت‌های غذایی: بعضی از غذاها باعث ایجاد یا تشدید اگزما می‌شوند. ممکن است بلافاصله (با تأخیر)، اگزما ایجاد کنند و یا اگر دچار اگزما باشید، آن را تشدید کنند. پرهیز از غذاهایی که اگزما را تحریک می‌کنند، به ‌احتمال‌ زیاد در بهبود علائم مؤثر هستند و باعث کاهش اگزما می‌شوند. مصرف غذاهای متفاوت بر روی افراد مختلف، باعث اگزما می‌شود و این علائم بر روی هر فرد متفاوت عمل می‌کند. اما درمجموع غذاها و مواد غذایی که به‌طور شایع باعث ایجاد حساسیت می‌شوند، عبارت‌اند از:

۱) آجیل (هر دو نوع زمینی و درختی)

۲) غذاهای دریایی و صدف

۳) شیر گاو

۴) سویا

۵) تخم‌مرغ

۶) گندم

پوست خشک: خشکی پوست هم می‌تواند یکی از دلایل اگزما باشد. ممکن است پوست شما بر اثر مرطوب نبودن هوا، استفاده بیش ‌از حد از آب خیلی گرم و همچنین کمبود مراقبت روزانه، خشک شود.

عوامل استرس‌زای عاطفی و احساسی: استرس علت اصلی اگزما نیست، اما عوامل استرس‌زا می‌توانند بر تحریک اگزما تأثیرگذار باشند. استرس باعث تحریک پوست، سیستم ایمنی و سایر دستگاه‌های بدن شده و درنتیجه می‌تواند اگزما را شدیدتر کند.

عوامل تحریک‌کننده: تماس با برخی مواد شیمیایی و مواد تحریک‌کننده، می‌تواند محرک اصلی و یکی از دلایل اگزما باشد. این مواد شامل عطرها، رنگ‌ها و انواع مواد شیمیایی است که برای نظافت بدن یا خانه خود از آن‌ها استفاده می‌کنید.

مواد حساسیت‌زای موجود در هوا: این مواد که از طریق استنشاق وارد بدن می‌شوند، با واکنش سیستم ایمنی مواجه شده که این امر می‌تواند علت اگزما باشد. مواد حساسیت‌زای موجود در هوا عبارت‌اند از: گرده، شوره حیوانات خانگی، گردوخاک، دود و کپک و قارچ.

تعریق: تعریق هم می‌تواند یکی از دلایل اگزما و تحریک آن باشد. عرق کردن نه‌ تنها به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، بلکه بر رطوبت پوست و نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز تأثیرگذار است. بدن شما ممکن است به تعریق حساسیت داشته باشد، که در این شرایط اگزما تشدید می‌شود.

درجه حرارت بسیار بالا یا بسیار پایین: غالباً در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد اگزما تشدید می‌شود. معمولاً در پاییز و  زمستان، سرما رطوبت بدن را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث خشکی پوست شود. در تابستان‌ها هم گرمای هوا موجب تعریق بیش‌ از حد طبیعی بدن می‌شود.

هورمون‌ها: هورمون‌ها می‌توانند یکی از عوامل ایجاد اگزمای پوستی شوند. این مورد در خانم‌ها شایع‌تر است. نوعی از اگزما به نام درماتیت خود ایمنی پروژسترون وجود دارد که می‌تواند بر اساس چرخه قاعدگی تشدید شود، اما این وضعیت بسیار نادر است.

عفونت: اگرچه عفونت نیز جزء دلایل اگزما نیست اما باکتری‌ها می‌توانند از پوستی که دچار اگزما شده است، به داخل بدن نفوذ کنند. سرخی بیش ‌از اندازه یا مرطوب شدن پوست می‌تواند نشانه ایجاد عفونت پوستی باشد. سطح پوستی که به دلیل اگزما باز شده است، راهی مناسب برای ورود انواع ویروس‌ها، از جمله ویروس هرپس، به داخل بدن است. این ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد تاول‌ بر روی پوست شما بشوند.

مصرف دخانیات: استعمال تنباکو می‌تواند با تحریک پوست، اگزما را تشدید کند. پژوهش ها در این مورد نشان می‌دهد که مصرف دخانیات و اگزمای دست با هم مرتبط هستند.

درمان اگزما

برای درمان اگزما از نوع خفیف آن ممکن است کمپرس آب ولرمی که بعد از آن در هوای اتاق تبخیر شود، کافی باشد. اگزمای مزمن هم می‌تواند با شست‌وشو با آب و سپس استفاده از مرطوب‌کننده (کرم مرطوب‌کننده یا لوسیون) بهبود پیدا کند. اگزمای خفیف می‌تواند با کرم بدون نسخه ۱ درصد هیدروکورتیزون به‌صورت مؤثر درمان شود. کرم بتامتازون یک کورتیکواستروئید موضعی قوی است که به ‌عنوان استروئیدهای موضعی شناخته ‌شده­است. از استروئیدهای موضعی علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی (نرم‌کننده‌ها) برای درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت استفاده می‌شود. بتامتازون با کاهش التهاب، خارش و قرمزی علائم مشکل پوستی را تسکین می‌دهد. بتامتازون یک درمان قطعی برای اگزما نیست، اما به تسکین علائم کمک می‌کند.

آگاهی از اینکه چه عاملی باعث حساسیت دست شما شده و مراقبت از پوست دست در خانه و محل کار، می‌تواند شما را در برابر خارش پوست دست محافظت کند. برخی از روش‌ها برای کنترل و درمان اگزما بی‌تأثیر نیست که این روش‌ها شامل موارد زیر می­شوند:

۱) شستن بدن با آب ولرم

۲) خشک‌کردن دست‌ها و استفاده از مرطوب‌کننده

۳) از تمیزکننده‌های بدون الکل و آنتی باکتریال استفاده نکنید.

۴) استفاده از دستکش‌های نخی زمانی که کارهای روزمره خانه را انجام می‌دهید.

۵) در زمان کار با مواد غذایی مانند سیب‌زمینی، پیاز، فلفل، گوشت و میوه‌های اسیدی مانند گوجه و مرکبات از دستکش‌های یکبار مصرف استفاده کنید.

۶) ظرف‌ها و لباس‌ها را با دست نشویید. اگر امکان استفاده از یک ماشین ظرف‌شویی یا لباسشویی را ندارید، این کار را زیر شیر آب و با استفاده از یک دستکش ساق بلند انجام داده و از نفوذ آب داغ به دست خود جلوگیری کنید.

روش‌های درمانی برای جلوگیری از شدت یافتن اگزما

علاوه بر مصرف داروها، از روش‌های خاصی هم برای کاهش التهاب ناشی از اگزما و برطرف کردن اثرات آن استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نور درمانی

نور درمانی معمولا در مواردی استفاده می‌شود که اگزما رو به پیشرفت بوده و شدت آن افزایش پیدا کرده است. در این روش پوست شما در معرض نور ماورا بنفش قرار می‌گیرد تا زخم‌ها و بثورات پوستی شما در اثر تابش این نور رو به بهبودی بروند.

کمپرس سرد

خنک کردن پوست گاهی به جذب بهتر دارو کمک می‌کند. افرادی که می‌خواهند از کرم کورتیکواستروئید طبق تجویز پزشک استفاده کنند، بهتر است قبل از مصرف این دارو حتما کمپرس سرد انجام دهند. با این روش پوست خنک و مرطوب شده و دارو راحت‌تر جذب می‌شود.

حمام کردن

پوست‌هایی که دچار اگزما می‌شوند، عموما خشک، شکننده و ملتهب هستند. برای رطوبت رسانی به این نوع پوست‌ها، حمام رفتن بهترین گزینه است. البته برای حمام کردن باید به این نکته توجه کنید که آب مصرفی نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد. از صابون‌های عطری و خشن هم نباید استفاده کنید. به علاوه بعد از استحمام حتما پوست خود را با یکی از روغن‌های طبیعی و یا پمادهای شیمیایی و مرطوب‌کننده کاملا ماساژ دهید.

رعایت یک رژیم غذایی خاص

برخی از غذاها مانند ماهی، لوبیا، عدس، برخی از میوه‌ها، برخی از سبزیجات، زردچوبه و دارچین خاصیت ضدالتهابی دارند. افرادی که دچار حساسیت پوستی می‌شوند، بهتر است که در رژیم غذایی خود از مواد غذایی فوق استفاده کنند. در کنار این موارد برخی از غذاها مانند گوجه، بادمجان و غذاهای سرخ‌شده و فست فودها می‌تواند باعث تشدید حساسیت و اگزما بشوند. بنابراین یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند علاوه بر تسکین دردهای ناشی از اگزما، برای درمان آن هم موثر باشد.

طب سوزنی

استفاده از طب سوزنی برای درمان اگزما می‌تواند به طور موثری باعث رفع خارش و بهبود التهاب پوستی شود.

ماساژ پوستی

شما می‌توانید برای ماساژ پوستی از یک ماساژور خوب کمک بخواهید که این کار را با استفاده از روغن‌های طبیعی و یا روغن‌هایی که پزشک برای شما تجویز کرده است، انجام می‌دهد. ماساژ پوست علاوه بر اینکه گردش خون را بهبود می‌بخشد، می‌تواند التهاب و خارش پوست را کاهش دهد. زیرا در این شیوه از مواد خاصی استفاده می‌شود که تا حد زیادی خارش را تسکین می‌دهند.

حفظ آرامش

کسانی که اضطراب دارند، باید سعی کنند عامل تحریک‌کننده استرس خود را از پیش رو بردارند. انجام کارهایی مانند یوگا و مدیتیشن و یا کمک گرفتن از تکنیک‌های آرامش‌بخش باعث تسکین استرس می‌شود. کاهش استرس به طور مستقیم می‌تواند بر روی شدت اگزما تاثیر بگذارد.