تست آلرژی غذایی

تست آلرژی غذایی که توسط متخصص آلرژی با یک چالش خوراکی انجام خواهد شد، که استاندارد طلایی برای تشخیص آلرژی غذایی است برخی افراد دقیقاً می دانند که چه چیزی باعث ایجاد آلرژی غذا یی در آنها می شودبه عنوان مثال، آنها بادام زمینی یا محصولی که در آن بادام زمینی است می خورند و بلافاصله جوش می زند. برخی دیگر برای یافتن علت به کمک پزشک نیاز دارند. گاهی اوقات، علائم چندین ساعت پس از خوردن غذا خود را نشان می دهد و تشخیص دقیق مشکل را دشوار می کند. خوشبختانه، متخصصان آلرژی آموزش های تخصصی دارند که آنها را در آزمایش و تشخیص آلرژی غذایی متخصص می کند اولین قدم شما برای تسکین این است که یک قرار ملاقات با متخصص آلرژی تعیین کنید تا تشخیص مناسب را دریافت کنید. متخصص آلرژی شما چندین چیز را قبل از تشخیص آلرژی ارزیابی می کند، و خوب است بدانید چه انتظاری دارید.

برخی از سوالاتی که ممکن است متخصص آلرژی شما بپرسد

متخصص آلرژی شما با گرفتن تاریخچه پزشکی دقیق شروع می کند. آنها سوالات مفصلی در مورد سابقه علائم آلرژی، رژیم غذایی، سابقه پزشکی خانواده و خانه و محل زندگی شما خواهند پرسید.

• علائمی که بعد از خوردن غذا دارید.
  • مدت پس از خوردن غذا این علائم ظاهر شد.
  • مقدار غذا ی میل شده است.
  • هر چند وقت یکبار واکنش رخ داده است.
  • خواه با سایر غذاها رخ دهد.
  • این که آیا هر بار که غذا می خورید رخ می دهد.
  • چه نوع درمان پزشکی، در صورت وجود، پس از بروز علائم دریافت کرده اید.

این سوالات به متخصص آلرژی شما کمک می کند تا بفهمد چه چیزی باعث آلرژی شما شده یا علائم شما را بدتر می کند. به عنوان مثال، آلرژی به گرده های موجود در هوا، مانند گرده ابروسیا، می تواند علت تورم یا خارش در دهان و گلو در صورت خوردن غذاهای خاصی مانند خربزه باشد.

حساسیت به غذا را  چگونه می‌توان تشخیص داد؟

متخصص آلرژی شما ممکن است آزمایش های آلرژی مانند آزمایش پوست یا آزمایش خون را برای تعیین اینکه آیا آلرژی غذایی دارید یا خیر توصیه کند. حساسیت به غذا را می‌توان در آزمایش پوستی یا آزمایش خون نشان داد، اما همیشه حساسیت واقعی را نشان نمی‌دهد، مگر اینکه واکنش قبلی نسبت به غذا وجود داشته باشد. این تست‌ها ممکن است سرنخ‌هایی را در مورد علل علائم ارائه دهند، اما نمی‌توانند با قطعیت مطلق تعیین کنند که آیا فردی آلرژی غذایی دارد یا خیر. در صورت لزوم، یک چالش خوراکی ممکن است برای تایید غذایی که باعث ایجاد مشکل شده است استفاده شود. هنگامی که مشکوک به آلرژی غذایی است، بسیار مهم است که با یک متخصص آلرژی مشورت کنید، او می تواند تصمیم بگیرد که کدام آزمایش آلرژی غذایی را انجام دهد.

رژیم حذفی

متخصص آلرژی شما ممکن است با قرار دادن شما در یک رژیم غذایی خاص، جستجوی غذاهایی که باعث آلرژی می شوند را محدود کند. ممکن است از شما خواسته شود که یک دفترچه روزانه غذایی داشته باشید. این دفترچه خاطرات تمام غذاهایی که می خورید و داروهایی که مصرف می کنید به همراه علائم شما در روز فهرست می کند. اگر به نظر می رسد تنها یک یا دو غذا باعث ایجاد آلرژی می شوند، ممکن است سعی کنید از آنها اجتناب کنید. در این رژیم غذایی به مدت یک تا دو هفته به هیچ وجه غذای مشکوک را نمی خورید. اگر علائم آلرژی در آن دوره کاهش یابد و با خوردن مجدد غذا تشدید شود، به احتمال زیاد غذا باعث ایجاد آلرژی شما شده است.

تست آلرژی غذایی بر روی پوست

تست آلرژی غذایی

اگر به درستی انجام شود و توسط یک متخصص آلرژی تایید شده توسط هیئت مدیره تفسیر شود، آزمایش های پوستی یا آزمایش خون قابل اعتماد هستند متخصص آلرژی شما نتایج آزمایش را تفسیر کرده و از آنها برای کمک به تشخیص استفاده می کند. در حالی که هر دو نوع آزمایش می تواند نشان دهنده آلرژی غذایی باشد، هیچ کدام قطعی نیستند. نتیجه آزمایش مثبت برای یک غذای خاص همیشه نشان دهنده این نیست که بیمار در هنگام خوردن به آن غذا واکنش نشان می دهد. تست منفی برای رد حساسیت غذایی مفیدتر است. هیچ کدام از این آزمایشات نمی توانند پیش بینی کنند که اگر بیمار غذای خاصی بخورد، چه واکنش شدیدی نشان می دهد. برخی از افراد نسبت به یک ماده غذایی حساسیت دارند (با آزمایش پوست یا خون) اما با خوردن آن غذا هیچ علامتی ندارند.

تست پوست

تست های پوستی در مطب پزشک انجام می شود و در عرض ۳۰-۱۵ دقیقه نتایج را ارائه می دهد. یک پرستار یا متخصص آلرژی این آزمایش‌ها را روی بازو یا پشت بیمار با سوراخ کردن پوست و مقدار کمی از آلرژن غذایی ، انجام می‌دهد. این آزمایش‌ها که دردناک نیستند، اما می‌توانند ناراحت‌کننده باشند (بیشتر خارش‌دار) هستند، در صورتی که برجستگی در محل ایجاد شود، مثبت تلقی می‌شوند. اندازه برجستگی لزوماً پیش‌بینی نمی‌کند که اگر آن غذا را بخورید، واکنش شما چقدر می‌تواند شدید باشد.

در طی تست پوستی، قطره‌هایی از عصاره‌های استاندارد شده غذاها روی بازو گذاشته می‌شود. سپس پوست با یک لانست کوچک سوراخ می شود، که اجازه می دهد آلرژن با سلول های سیستم ایمنی بدن شما تماس پیدا کند. گاهی اوقات، پزشک ممکن است آزمایش را با استفاده از نمونه‌ای از غذایی که تصور می‌شود باعث واکنش می‌شود، انجام دهد. خارش، قرمزی و تورم معمولا نشان دهنده یک واکنش مثبت است. این آزمایش معمولا بدون درد است. یک تست پوستی از نظر تئوری شانس کمی برای ایجاد آنافیلاکسی دارد، اما آزمایش در جایی انجام می‌شود که امکاناتی برای مقابله با آن وجود داشته باشد – معمولاً یک کلینیک آلرژی، بیمارستان یا جراحی بزرگتر GP.

آزمایش خون

یک جایگزین برای تست پوستی، آزمایش خون است که میزان آنتی بادی های آلرژیک در خون را اندازه گیری می کند. آزمایشات خون که حساسیت کمتری نسبت به تست های پوستی دارند، میزان IgE را اندازه گیری می کنند غذا(های) خاص در حال آزمایش نتایج معمولاً در حدود یک تا دو هفته در دسترس هستند و به صورت عددی گزارش می‌شوند. سطح آنتی بادی های IgE یافت شده برای یک غذای خاص لزوماً پیش بینی نمی کند که اگر آن غذا را بخورید واکنش شما چقدر شدید خواهد بود.

چالش خوراکی

برای تأیید نتایج آزمایش، این روش می تواند پرهزینه، زمان بر و در برخی موارد بالقوه خطرناک باشد، بنابراین به طور معمول انجام نمی شود. در طی یک چالش خوراکی، به بیمار به تدریج با افزایش مقادیر غذای مشکوک به ایجاد آلرژی در طی یک دوره زمانی تحت نظارت دقیق متخصص آلرژی تغذیه می شود. داروهای اورژانسی و تجهیزات اورژانسی باید در این روش در دسترس باشند. چالش های غذایی خوراکی  برای تعیین اینکه آیا یک بیمار از حساسیت غذایی برخوردار شده است یا خیر، انجام شود.

بیشتر بخوانید: آلرژی به پروتئین شیر گاو

تشخیص آلرژی غذایی

تشخیص آلرژی غذایی می تواند پیچیده باشد. علائم آلرژی غذایی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و یک فرد ممکن است همیشه علائم یکسانی را در طول هر واکنش تجربه نکند. واکنش های آلرژیک غذایی می تواند بر روی پوست، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و/یا سیستم قلبی عروقی تاثیر بگذارد و افراد ممکن است در سنین مختلف دچار آلرژی غذایی شوند.

متخصص آلرژی شما نتایج آزمایش و سابقه پزشکی شما را برای تشخیص آلرژی غذایی بررسی می کند. اگر آلرژی غذایی برای شما تشخیص داده شود، متخصص آلرژی یک تزریق خودکار اپی نفرین تجویز می کند و نحوه استفاده از آن را به شما آموزش می دهد. شما باید مراقب باشید که از خوردن غذاهایی که به آنها حساسیت دارید خودداری کنید. از متخصص آلرژی خود بپرسید که چه اقدامات احتیاطی را باید انجام دهید.

اگر فکر می کنید که شما یا فرزندتان حساسیت غذایی دارید، با پزشک متخصص آلرژی خود قرار ملاقات بگذارید.

آنها از شما سوالاتی در مورد الگوی علائم فرزندتان می پرسند، مانند:

1. بعد از قرار گرفتن در معرض غذا چه مدت طول کشید تا علائم شروع شود؟
  2. علائم چقدر طول کشید؟
  3. شدت علائم چقدر بود؟
  4. آیا این اولین بار است که این علائم رخ می دهد؟ اگر نه، چند بار اتفاق افتاده است؟
  5. شامل چه غذایی بود و فرزند شما چه مقدار از آن را خورد؟

آنها همچنین می خواهند درباره تاریخچه پزشکی فرزند شما بدانند، مانند:

1. آلرژی یا شرایط آلرژیک دیگری دارد؟
  2. آیا سابقه آلرژی در خانواده وجود دارد؟
  3.  کودک شما با شیر مادر تغذیه می شود یا با شیشه شیر تغذیه می شود؟

پزشک عمومی شما همچنین ممکن است وزن و اندازه فرزندتان را ارزیابی کند تا مطمئن شود که با سرعت مورد انتظار رشد می کند.

ارجاع به کلینیک آلرژی

اگر پزشک عمومی شما مشکوک به آلرژی غذایی باشد، ممکن است برای آزمایش به یک کلینیک آلرژی معرفی شوید.

بسته به نوع آلرژی، آزمایش‌های مورد نیاز می‌تواند متفاوت باشد:

• اگر علائم به سرعت ایجاد شد (آلرژی غذایی با واسطه IgE)  – احتمالاً آزمایش پوستی یا آزمایش خون داده می شود .
  • اگر علائم آهسته‌تر ایجاد شد (آلرژی غذایی بدون IgE)  – احتمالاً تحت رژیم غذایی حذف قرار خواهید گرفت.

رژیم حذف مواد غذایی

در رژیم غذایی حذف غذا، غذایی که تصور می شود باعث واکنش آلرژیک شده است به مدت ۲ تا ۶ هفته از رژیم غذایی شما حذف می شود. سپس غذا دوباره وارد می شود.
اگر علائم با قطع غذا از بین برود اما پس از مصرف مجدد غذا برگردد، به طور معمول نشان دهنده حساسیت یا عدم تحمل غذایی است.
قبل از شروع رژیم باید از یک متخصص تغذیه در مورد مسائلی مانند:

• غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب کنید
  • چگونه باید برچسب مواد غذایی را تفسیر کنید
  • در صورت نیاز به منابع غذایی جایگزین
  • چه مدت رژیم باید طول بکشد

حذف غذا از رژیم غذایی خود را بدون مشورت با یک متخصص بهداشتی واجد شرایط انجام ندهید.