دکتر متخصص آلرژی در تهران

دکتر فلاح پور متخصص آلرژی در تهران

دکتر آلرژی در تهران : آلرژی بیماری رایجی است که در افراد ممکن است با شدت­های متفاوت بروز کند. معمولا بیشتر آلرژی‌ها درمان قطعی ندارد، اما راهکارهایی وجود دارند که شدت این بیماری را کاهش می‌دهند. نشانه‌های آلرژی در افراد ممکن است متفاوت باشد که شامل: گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها یا سقف دهان، التهاب چشم شامل قرمزی و اشک‌ریزی، التهاب‌های پوستی که نواحی از پوست خشک قرمز و خارش‌دار می‌شود، کهیر که ضایعات خارش‌دار پوست هستند، آسم و مشکل در تنفس به صورت کوتاه شدن نفس، سرفه و خس خس سینه است.

دکتر متخصص آلرژی در تهران

هنگامی که فردی که دارای حساسیت است، ماده حساسیت‌زا را استنشاق کرده، می‌خورد و یا از طریق پوست با آن تماس پیدا می‌کند، یک‌سری اتفاقات در بدن او رخ می‌دهد که به مجموعه آن‌ها واکنش آلرژیک می‌گویند. ابتدا بدن شروع به تولید نوع خاصی از آنتی بادی می‌کند که به سلول‌های حساسیت زا می‌چسبند. آنتی بادی به نوعی از سلول‌های خونی به نام ماست‌سل متصل می‌شود. ماست‌سل‌ها در راه‌های هوایی، روده‌ها و جاهای دیگر وجود دارند. وجود این سلول‌های ماستسل در راه‌های هوایی و دستگاه گوارش این سلول‌ها را بیشتر در معرض مواد حساسیت زا قرار می‌دهد.

آلرژن (حساسیت‌زا) به  آنتی‌بادی lgE  که در ماست­سل موجود است، وصل می‌شود و باعث می‌شود که این سلول‌ها انواعی از مواد شیمیایی را به درون خون آزاد کنند. یکی از این مواد هیستامین نام دارد، هیستامین باعث بسیاری از علائم آلرژیک در بدن است و به همین دلیل به داروهای ضد آلرژی، آنتی هیستامین هم می‌گویند. معمولا دکتر متخصص آلرژی می تواند وجود آلرژی در بدن را تشخیص داده و دارو برای درمان آن تجویز کند.

بهترین فوق تخصص آلرژی تهران

گاهی اوقات واکنش‌های آلرژی بسیار شدید می‌شود که به آن‌ها حالت‌های آنافیلاکسی گفته می‌شود. در صورت بروز خارش، تنگی نفس، سرفه، آب ریزش و عطسه شدید یا گزگز کردن دست و پا و قرمزی شدید پوست بدن، لب، دست و صورت حتما باید به پزشک فوق تخصص آلرژی مراجعه کرد.

چنانچه شخصی به یک ماده حساسیت داشته باشد، زمینه حساسیت به مواد دیگر در بدن او بیشتر است و شانس ابتلای او به دیگر حساسیت‌ها و حتی آسم و اگزما بیشتر است. گاهی آلرژی در بعضی افراد ژنتیکی است، یعنی ممکن است که پدر و مادر و اقوام نزدیک او به برخی مواد آلرژی داشته باشند که این موضوع شانس ابتلای او را افزایش می‌دهد.

علائم آلرژی

احتمالا شما در اطراف خود کسانی را می‌شناسید که با تغییر فصل یا قرار گرفتن در معرض مواد خاص دچار آبریزش بینی، عطسه یا سرفه می‌شوند و چشمانشان اشک‌آلود به‌نظر می‌رسد. شاید هم خودتان چنین وضعیتی را تجربه کرده باشید. چنین واکنش‌هایی را به اسم آلرژی یا حساسیت می‌شناسیم.

علائم شایع آلرژی عبارتند از:

  1. گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌­ها یا سقف دهان
  2. التهاب ملتحمه چشم، که چشم­ها قرمز و مرطوب به نظر می‌رسند و گاهی ترشح و خارش دارند.
  3. التهاب­های پوستی، که نواحی از پوست خشک، قرمز و خارش دار می‌شود.
  4. کهیر، ضایعات خارش‌دار پوست
  5. التهاب تماسی پوست، در اثر تماس با ماده به خصوصی، تحریک و خارش رخ می­دهد.
  6. آسم، مشکل در تنفس به صورت کوتاه‌شدن نفس، سرفه و خس‌خس سینه روی می­دهد.

آلرژی بیماری رایجی است که در هر فردی با شدت­های متفاوت بروز می‌کند. معمولاً بیشتر آلرژی‌ها درمان قطعی ندارند، اما راهکار‌هایی وجود دارند که شدت این بیماری را کاهش می‌دهند.

انواع آلرژی

۱- آلرژی فصلی

گاهی اوقات افرادی که بدن حساسی دارند، نسبت به موادی که هیچ ضرری هم برای بدن ندارند واکنش نشان داده که به آن آلرژی می‌گویند. چنانچه این آلرژی همواره در دوره‌ خاصی از سال اتفاق بیفتد و تکرار شود، به آن آلرژی فصلی می‌گویند. همچون دیگر آلرژی‌ها شامل خارش و آبریزش بینی، عطسه، سرفه و التهاب پوستی است. برای پیشگیری و کاهش حالت‌های آلرژی فصلی، بهتر است تمهیداتی را در نظر بگیرید.

از نظر جلوگیری از ورود مواد آلرژی‌زا به بدن باید سعی کنید در فصل آلرژی درها و پنجره ها بسته باشد و از تهویه مناسب اتاق استفاده کنید و هنگام خروج از منزل و برخورد با عوامل آلرژی‌زا، از ماسک استفاده نمایید. از مصرف دخانیات جلوگیری نمایید، مصرف مواد الکلی و تحریک کننده را کنار گذاشته و به طور مرتب بینی و گلوی خود را شستشو دهید.

به تجربه ثابت شده که بعضی موادی که دارای آنتی‌هیستامین طبیعی هستند یا باعث تولید آنتی هیستامین در بدن می‌شوند در سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند که بهتر است قبل از شروع فصل آلرژی از این سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده کنید؛ برای مثال هویج یا کرفس. سبزیجاتی نیز هستند که خود موجب آلرژی می‌شوند که بهتر است از آن‌ها کمتر مصرف کنید، مثل انواع فلفل، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی .

۲- آلرژی تنفسی

اگر محل مورد آلرژی ریه و مجاری تنفسی باشد، راه‌های تنفسی یا همان نایژه‌ها دچار التهاب می‌شود؛ یعنی باریک‌تر شده و عبور هواکمتر انجام می‌شود. این باعث شده شخص هنگام بروز آلرژی به سختی نفس کشیده و دچار سرفه شدید و خس‌خس شود. این حالت معمولا به اسم آلرژی تنفسی شناخته می‌شود که در کودکان و افراد مسن بیشتر است.

از آنجا که تنفس یکی از اعمال بسیار حیاتی است باید در مواجهه با آلرژی تنفسی یا همان آسم بسیار با دقت عمل کرد، حتماً زیر نظر پزشک باشید، از مواد آلرژی‌زا دوری کرده و همچنین ممکن است در شروع آلرژی یا هنگام بروز آلرژی، نیاز به گرفتن داروهای مختلف برای کنترل حملات آلرژی تنفسی یا همان آسم باشد.

۳- آلرژی پوستی

آلرژی پوستی که اکثراً پزشکان به آن درماتیت نیز می‌گویند، با خارش، قرمز شدن و پوسته‌ پوسته شدن پوست همراه است که این بسته به موادی که به آن حساسیت دارید، ممکن است شدت کم یا زیاد داشته باشد. گاهی اوقات آلرژی پوستی به‌حدی است که در سطح پوست برجستگی‌های دردناک ایجاد شده که به آن اصطلاحا کهیر می‌گویند. حساسیت پوستی ممکن است به انواع پلاستیک‌های لاتکس و یا مواد شوینده عطرها و خوراکی‌های مختلف باشد. حتی بعضی از اشخاص به نور شدید آفتاب حساسیت دارند.

عوامل ایجاد آلرژی

عوامل ایجاد آلرژی

علل ایجاد آلرژی

آلرژی زمانی شروع می­شود که سیستم ایمنی بدن یک ماده معمولاً بی ضرر را با یک مهاجم خطرناک اشتباه می­گیرد و آنتی بادی هایی را تولید می­کند که برای آن آلرژن خاص در حالت آماده باش باقی می­مانند.

هنگامی که فرد دوباره در معرض آلرژن قرار می­گیرد، این آنتی بادی­ها می­توانند تعدادی از مواد شیمیایی سیستم ایمنی مانند هیستامین را آزاد کنند که باعث بروز علائم آلرژی می­شوند.

به طور کلی دو نوع آلرژن وجود دارد که محرک آلرژی هستند:

  • آلرژن های استنشاقی که بدن را زمانی تحت تاثیر قرار می­دهند که پس از ورود به بدن با ریه­ ها یا غشاهای سوراخ­های بینی یا گلو تماس پیدا می­کنند. گرده شایع ترین حساسیت استنشاقی است.
  • آلرژن­های تماسی باید با پوست فرد تماس داشته باشند تا واکنش نشان دهند. نمونه ای از واکنش آلرژن های تماسی بثورات و خارش ناشی از پیچک سمی است.

فاکتور­های خطر آلرژی

در موارد زیر احتمال ابتلا به آلرژی بیشتر است:

  1. اگر فرد سابقه خانوادگی آسم یا آلرژی مانند تب یونجه، کهیر یا اگزما داشته باشد.
  2. سن کم
  3. اگر فرد دارای آلرژی دیگری باشد.

حساسیت و آلرژی به گل و گرده

عوارض آلرژی

ابتلا به آلرژی خطر برخی مشکلات پزشکی دیگر را افزایش می­دهد، از جمله:

  • Anaphylaxis: اگر فرد دارای حساسیت شدید باشد، در معرض خطر این واکنش جدی ناشی از آلرژی است. غذاها، داروها و نیش حشرات شایع ترین محرک های آنافیلاکسی هستند.
  • Asthma (آسم): اگر فرد مبتلا به آلرژی باشد، به احتمال زیاد آسم نیز دارد؛ واکنش سیستم ایمنی بدن که بر راه­های تنفسی و تنفس تأثیر می­گذارد. در بسیاری از موارد، آسم با قرار گرفتن در معرض آلرژن در محیط (آسم ناشی از آلرژی) ایجاد می­شود.
  • Sinusitis (سینوزیت): در صورت ابتلا به تب یونجه یا آسم، خطر ابتلا به این شرایط بیشتر است.

علائم آلرژی غذایی

آلرژی غذایی می‌تواند باعث سوزن سوزن شدن در دهان، تورم لب‌ها و زبان و صورت و گلو، کهیر، درد معده، تهوع، اسهال، خستگی و شوک آنافیلاکسی شود. اگر پس از غذا دچار واکنش جدی شدید بلافاصله به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

 

انواع آلرژی غذایی

آلرژی غذایی نیز یکی از موارد شایع آلرژی در افراد هست، که معمولا از سنین پایین این حساسیت های غذایی را باید تشخیص داد، در اینجا چند موررد از انواع آلرژی مهم را نام می بریم:

  1. آلرژی به شیر:  آلرژی به پروتئین شیر گاو دارای علائم شامل خس خس سینه، استفراغ و کهیر است. اگر از حساسیت به شیر رنج می‌برید، اجتناب از محصولات شیری و مواد غذایی حاوی شیر تنها راه جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک است.
  2. آلرژی به کازئین: اگر خوردن یک لیوان شیر و یا یک تکه پیتزا باعث تورم لب‌ها، کهیر یا نشانه های دیگر می‌شود ممکن است به پروتئین کازئین موجود در شیر آلرژی داشته باشید. یکی دیگر از پروتئین‌های موجود در شیر، پروتئین وی (Whey Protein) است. برخی از افراد به کازئین و پروتئین حساسیت دارند.
  3. آلرژی به تخم مرغ: در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود.
  4. آلرژی به گندم: پیشگیری از این آلرژی می‌تواند مشکل باشد زیرا گندم در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد.
  5. آلرژی به مغزها و آجیل: تنها راه جلوگیری از واکنش‌های حساسیتی، اجتناب از آجیل‌هایی مانند بادام زمینی، گردو، بادام هندی و سایر غذاهای حاوی آجیل است.
  6. آلرژی به صدف دارها: اگر به یک نوع از سخت پوستان آلرژی دارید، ممکن است با دیگر صدف دارها نیز حساسیت داشته باشد.
  7. آلرژی به سولفید: سولفیدها گروهی از ترکیبات گوگردی هستند که ممکن است به طور طبیعی در غذاها وجود داشته باشند یا به عنوان نگهدارنده به غذا اضافه شوند. سازمان FDA تخمین می‌زند که یک نفر از هر ۱۰۰ نفر به این ترکیبات حساسیت دارند.
  8. آلرژی به سویا: سویا، سس سویا و Tofu (پنیر سویا) بخش بزرگی از غذاهای فرآوری شده است که می‌تواند حساسیت‌زا باشد.
  9. عدم تحمل غذا
  10. آلرژی به ماهی

انواع آلرژی غذایی

دکتر آلرژی پوستی در تهران

علائم آلرژی پوستی:

  1. بثورات: بثورات یکی از علائم شایع آلرژی پوستی هستند. نواحی پوستی تحریک شده، قرمزو متورم می‌گردد که می‌تواند دردناک یا خارش دار باشد.
  2. اگزما: تکه‌هایی از پوست ملتهب می‌شود و می‌تواند خارش و خونریزی بدهد.
  3. درماتیت تماسی: بلافاصله پس از تماس با آلرژن، پوست قرمز شده و ممکن است خارش دار باشد.
  4. گلو درد: حلق یا گلو ملتهب می‌شود.
  5. کهیر: قرمزی، خارش و تاول که با اندازه و شکل‌های مختلف بر روی سطح پوست ایجاد می‌شود.
  6. تورم چشم‌ها: آبریزش و خارش چشم باعث پف کردن چشم‌ها می‌شود.
  7. خارش: به علت تحریک و التهاب در پوست ایجاد می‌شود.
  8. سوزش: التهاب پوست منجر به ناراحتی و احساس سوزش پوست می‌شود.

آلرژی پوستی

  1. درماتیت تماسی: زمانی که ماده‌ای حساسیت‌زا با پوست تماس می‌یابد، سیستم ایمنی بدن آن را مورد حمله قرار می‌دهد و آنتی‌بادی تولید می‌کند که نتیجه‌ی آن بثورات خارش دار و قرمز در محل تماس آن ماده است.
  2. کهیر و آنژیوادم: تاول و کهیر قرمز رنگ و متورم به شکل تکه ای، به‌طور ناگهانی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. در آنژیوادما، تورم در زیر پوست، نه بر روی سطح پوست، اتفاق می‌افتد.
  3. سم پیچک، بلوط، و سماق: پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی گیاهانی هستند که حاوی روغن تحریک کننده‌ای به نام اوروشیول هستند. اوروشیول باعث ایجاد واکنش آلرژیک هنگام تماس با پوست می‌شود و باعث بروز خارش می‌شود که در عرض چند ساعت یا چند روز پس از قرار گرفتن در معرض سم، ظاهر می‌شود.
  4. نیش حشرات: نیش زنبور عسل، زنبور زرد، زنبور سرخ و مورچه آتشین اغلب آلرژی‌زا است. علائم آن شامل تورم(ادم) در محل نیش، خارش و کهیر در سراسر بدن، سرفه، تنگی قفسه‌ی سینه، خس خس سینه، تنگی نفس و آنافیلاکسی است.
  5. نور خورشید: قرار گیری بیش از حد در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش باعث سوختن پوست می‌شود.
  6. لوازم آرایشی و بهداشتی: مواد خاص استفاده شده در لوازم آرایشی، مانند رایحه و مواد نگهدارنده، می‌تواند به عنوان آلرژن عمل کرده و باعث واکنش‌های آلرژیک شوند.
  7. آلرژی به نیکل

سایر آلرژی‌

  1. ملتحمه‌ای (چشم صورتی): ورم ملتحمه بیماری رایج و قابل درمان در کودکان و بزرگسالان است.
  2. آلرژی به داروها: بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی هستند که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک  شامل: کهیر، خارش پوست، بثورات پوستی، تورم صورت، خس خس سینه و آنافیلاکسی شوند.
  3. آلرژی به آسپرین (سالیسیلات): اگر به سالیسیلات حساسیت دارید، از مصرف غذاها، داروها و سایر محصولات حاوی سالسیلات خودداری کنید.
  4. آلرژی به پنی سیلین
  5. آنافیلاکسی: نشانه‌هایی که آنافیلاکسی ایجاد می‌کند شامل تنگی نفس ناگهانی، خس خس سینه، خشونت صدا، تورم زبان و دهان، کهیر و خارش در تمام بدن، سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها و لب‌ها و پوست سر، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری است.
  6. آلرژی در کودکان: آلرژی پوستی با رشد کودک کاهش می‌یابد اما آلرژی‌های تنفسی و آلرژی به مواد غذایی با افزایش سن کودک بیشتر می‌شوند.

درمان آلرژی و رژیم غذایی در تهران

برای درمان آلرژی ابتدا باید ماده‌ای را که به آن آلرژی دارید، شناسایی کنید؛ سپس بسته به نوع ماده مورد آلرژی از روش‌های مختلف برای دوری از آن مثل: بسته نگه داشتن در و پنجره، استفاده از ماسک، شست‌وشوی بینی و گلو و زیر نظر پزشک استفاده از بعضی داروهای آنتی هیستامین، استفاده کرد.

البته روش های خانگی درمان آلرژی مثل استفاده از انواع مواد خوراکی مثل سوپ جو یا سوپ پیاز و انواع سبزیجات مثل کرفس و هویج، به شکل آب میوه یا به‌صورت پخته در سوپ ها نیز وجود دارند. استفاده از حریره بادام، استفاده از بخور انواع گیاهان ضد حساسیت مثل اسطوخودوس و بابونه که همگی آرامبخش دستگاه‌های تنفسی و آرامبخش اعصاب هستند نیز در جلوگیری از آلرژی و جلوگیری از استرس و اضطراب خیلی مهم است. بنابراین چنانچه تحت رژیم غذایی هستید، موادی که به آن‌ها آلرژی دارید را به مشاور خود اطلاع دهید تا رژیم شخصی خود را دریافت کنید.

دکتر آلرژی تهران

برای انجام هر کاری و یا مصرف دارو قبل از آن حتما به دکتر متخصص آلرژی در تهران یا شهر خود مراجعه کرده و حتما با پزشک آلرژی مشورت کنید، سپس راه های درمانی را اقدام کنید.

جهت دریافت نوبت می توانید با شماره ها مطب ۰۲۱۲۶۷۰۲۰۷۰ یا ۰۲۱۲۶۷۰۳۶۷۰ تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *