تفاوت آلرژی با سینوزیت

تفاوت آلرژی با سینوزیت

تفاوت آلرژی با سینوزیت : بیماری های سینوزیت و آلرژی از جمله بیماری­هایی می­باشند که می­توانند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. سینوزیت نوعی بیماری است که با علائمی مانند تب، سردرد، ترشحات چرکی از بینی و ترشحات پشت حلق مشخص می­شود. سینوزیت با درمان یا بدون درمان پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می­کند و اگر مزمن شود معمولا یک زمینه آلرژی در فرد ایجاد می­کند. آلرژی و سینوزیت می‌توانند هر دو بسیار دردسر آفرین باشند و مشکلاتی را برای سلامتی شما به وجود آورند.

آلرژی در نتیجه واکنش سیستم ایمنی بدن انسان به برخی از عوامل حساسیت‌زا مثل گرده گل‌ها، گرد و غبار و تماس با حیوانات خانگی به وجود می‌آید در حالی که سینوزیت به عفونت سینوس‌ها گفته می‌شود که در نتیجه بروز آلودگی در مجاری بینی ایجاد خواهد شد. هم سینوزیت و هم آلرژی موجب التهاب بینی می‌شوند و علائم مشترکی همچون گرفتگی بینی را دارند.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت به التهاب سینوس­ها گفته می­شود. به طور کلی سینوس­ها حفره­های توخالی در ناحیه جلویی جمجمه (در صورت) شامل پیشانی، گونه­ها و در میان و پشت چشم­ها می باشند. سینوس­های بینی در ناحیه گونه­ها در اطراف و پشت بینی قرار دارند. اعتقاد بر این است که یکی از عملکردهای این سینوس ها، گرم کردن، مرطوب نمودن و تصفیه هوای عبوری از کانال­های بینی می باشد.

در اغلب موارد مخاط سینوس­ها به علت باکتری یا ویروس و یا حساسیت مسدود می­شوند و ارتباط میان سینوس و بینی بسته می­شود. با بسته شدن سینوس­ها توسط ترشحات، محیط مستعد برای رشد میکروب­ها، تجمع هوا و موکوس به دیواره سینوس­ها فشار وارد می­شود و باعث درد در آن نواحی می گردد. پس با تعریفی ساده­تر می­توان گفت هرگاه سینوس­ها عفونی یا ملتهب شوند، شخص دچار سینوزیت شده است. این حفره­ها به طور طبیعی باید در شبانه روز حدود یک لیتر ترشحات شفاف داشته باشند که وارد مجرای بینی شده و به ته حلق راه میابند. افراد این ترشحات را با عمل بلع خود وارد دستگاه گوارش می­کنند و این امر کاملا طبیعی است.

انواع سینوزیت

۱) انواع سینوزیت بر اساس موقعیت سینوس­ها:

سینوس فکی: محل قرارگیری این سینوس­ها در زیر چشم و در استخوان گونه می­باشد. هنگامی سینوس فکی درگیر سینوزیت می­شود که شخص احساس فشار و درد در ناحیه گونه خود دارد و اغلب با دندان درد و سردرد همراه است.

سینوس پیشانی: این سینوس­ها در قسمت بالای چشم­ها و در استخوان پیشانی قرار گرفته اند. این نوع سینوس از سن هفت سالگی به بعد تشکیل می شود. هنگامی که شخص دچار سینوزیت پیشانی شده باشد در ناحیه بالای چشمان خود احساس درد دارد.

سینوس اتموئید یا پرویزنی: محل استقرار این سینوس­ها بین چشم­ها و بینی و در استخوان پرویزنی قرار دارد. سینوزیت پرویزنی باعث ایجاد درد و فشار در ناحیه بین چشم­ها و بینی می شود.

سینوس­های شب پره­ای: این سینوس­ها در مرکز استخوان جمجمه و زیر غده هیپوفیز قرار دارند. این سینوس­ها در سن بلوغ ظهور پیدا می­کنند. سینوزیت شب پره­ای باعث ایجاد درد در ناحیه پشت چشم­ها می­شود.

۲) انواع سینوزیت بر اساس دوره بیماری:

سینوزیت حاد: سینوزیت حاد با یک سرماخوردگی که عامل آن وجود ویروس است، شروع می­شود. سرماخوردگی سینوزیت را ایجاد نمی­کند اما باعث ملتهب شدن سینوس­ها می­شود. اگر بخواهیم کمی تخصصی­تر راجع به سینوزیت حاد صحبت کنیم باید بگوییم اطراف دهان و بینی افراد باکتری­های گوناگونی زندگی می­کنند، سلول­های مژک­دار داخل حفرات هوا (سینوس­ها) با حرکات ضربه­ای شکل باعث راندن موکوس، میکروب­ها ،ذرات گرد و غبار به سمت حلق و معده می­شوند و به عنوان یک تله برای به دام انداختن ذرات آلوده محسوب می­شوند.

علائم سینوزیت حاد

۱) احساس درد و فشار در نواحی سینوس­ها که با توجه به محل قرار گرفتن سینوس محل درد و فشار نیز متفاوت است.

۲) گرفتگی بینی وخروج ترشحات غلیظ و زرد یا سبز رنگ از بینی و یا پشت حلق از دیگر علائم سینوزیت حاد می­باشد.

۳) از دیگر علائم می­توان به سرفه شدید، درد گوش، درد گلو و بوی بد دهان نیز اشاره کرد.

سینوزیت مزمن: هنگامی که فرد به طور مکرر دچار سینوزیت حاد می­شود و به درستی به این بیماری توجه نمی­کند و یا هنگامی که عفونت سینوس سه ماه یا بیشتر باقی بماند، شخص دچار سینوزیت مزمن می­گردد. در برخی موارد حساسیت به موادی مانند قارچ­ها و یا گرده­ها نیز باعث پدید آمدن سینوزیت مزمن می­گردد.

علائم سینوزیت مزمن

بروز نشانه­ های سرماخوردگی، خستگی، تخلیه چرکین بینی، سردرد، به سختی نفس کشیدن و کاهش و یا حتی از بین رفتن حس بویایی.

عوارض احتمالی سینوزیت

آسم: از سینوزیت می­توان به عنوان یکی از عوامل اساسی در ایجاد حمله­های آسم یاد کرد.

مننژیت: در صورتی که عفونت به سمت مغز گسترش پیدا کند می­تواند باعث بروز مننژیت نیز گردد.

مشکلات بینایی: با گسترش عفونت به حفره چشم، کاهش بینایی و حتی در مواردی نابینایی رخ می­دهد.

آسیب عروقی: اطراف سینوس­ها سیاهرگ­هایی وجود دارند که اگر با عفونت درگیر شوند باعث بروز سکته مغزی در شخص می­شوند.

عفونت گوش: ایجاد عفونت حاد در سینوس­ها باعث عفونی شدن گوش­ها نیز می­شود.

آلرژی چیست؟

آلرژی (رینیت) از نظر لغوی بر التهاب غشاهای مخاطی بینی دلالت دارد اما از نظر بالینی به گروهی از اختلالات در بینی گفته می­شود که با یک یا چند علامت شامل عطسه، خارش بینی، آبریزش و گرفتگی (احتقان) بینی مشخص می­شوند. عامل رینیت ممکن است آلرژیک، غیرآلرژیک، عفونی، هورمونی، وابسته به شغل و یا موارد دیگر باشد. مواد حساسیت زا و آلرژن­ها شایع­ترین عامل ایجاد رینیت هستند.

هرچند که ممکن است عامل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رینیت­ها غیر آلرژیک باشد. همچنین شایان ذکر است بر اساس نتایج مطالعات انجام شده عامل حدود ۴۴ تا ۸۷ درصد از موراد رینیت، ممکن است ترکیبی از عوامل آلرژیک و غیرآلرژیک باشند. در حال حاضر رینیت آلرژیک به عنوان شایع ترین عامل رینیت، موجب ابتلای ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد درکشورها مختلف جهان می شود. در آمریکا حدود ۳۰ تا ۶۰ میلیون هر ساله به رینیت آلرژیک مبتلا می شوند. همچنین گاهی رینیت آلرژیک در ایجاد سینوزیت دخالت دارد.

انواع آلرژی

آلرژی خود می­تواند به دو نوع فصلی و دائمی تقسیم بندی شود:

۱) آلرژی از نوع فصلی معمولا به دلیل وجود گرده گل و گیاهان در هوا بروز می­کند.

۲) آلرژی دائمی در پی وجود گرد و خاک بروز می­کند. در این گرد و خاک موجودات ریزی به نام مایت وجود دارند که فضولات این جانوران بسیار حساسیت­ زا می­باشد. افرادی که نسبت به آلودگی، دود و گرد و خاک آلرژی دارند، باید سعی کنند از این فضاها دوری کنند.

شباهت آلرژی و سینوزیت

از جمله شایع­ترین بیماری­ها در انسان می توان به آلرژی بینی و سینوزیت اشاره کرد. این بیماری­ها از مهم­ترین بیماری­هایی می­باشند که کیفیت زندگی فرد مبتلا شده را تحت تاثیر خود قرار می دهند و موجب تحمیل هزینه­های زیادی برای بیماران و سیستم­های بهداشتی کشورهای مختلف می­شوند. در طول هر سال حدود میلیون­ها ساعت کاری در اثر مبتلا شدن به این بیماری­ها از دست می رود و یا نوجوانان و کودکان در طول هر سال تقریبا میلیون­ها روز از مدرسه خود را بخاطر عوارض ناشی از سینوزیت یا آلرژی از دست می­دهند.

تفاوت سینوزیت و آلرژی

آلرژی می‌تواند در هر مرحله‌ای از زندگی چه دوران طفولیت و چه بزرگسالی رخ دهد. اگر فردی از دوران کودکی درگیر آلرژی شود ممکن است در بزرگسالی نسبت به مواد جدیدتری نیز آلرژی پیدا کرده و مشکل وی حتی بیشتر شود. وقتی شما به چیزی آلرژی دارید، سیستم دفاعی بدنتان در واکنش و پاسخ به آن ماده یک ماده شیمیایی به نام هیستامین ترشح می‌کند.

عفونت سینوسی و به اصطلاح سینوزیت مزمن زمانی ایجاد می‌شود که مجرای بینی ملتهب شود. سینوزیت اغلب بر اثر عامل ویروسی به وجود می‌آید و با ملتهب شدن مجاری بینی، مخاط در آنجا جمع شده و شدت علائم را تشدید می‌کنند. در سینوزیت علاوه بر گرفتگی بینی و سردرد علائم دیگری همچون درد در اطراف گونه‌ها و چشم نیز وجود دارد. عفونت‌های سینوسی موجب غلیظ شدن و تغییر رنگ مخاط و بوی بد دهان نیز می‌شوند.

مقایسه علائم بین آلرژی و سینوزیت

نشانه‌های آلرژی و سینوزیت آلرژیک را به طور جداگانه برای شما شرح می‌دهیم تا به کمک آن­ها بتوانید تفاوت بین سینوزیت و آلرژی را بهتر تشخیص دهید:

علائم آلرژی

فرد مبتلا به آلرژی علائم زیر را دارد:

۱) سردرد

۲) گرفتگی بینی

۳) عطسه

۴) خارش

۵) چشمان اشک آلود

۶) سخت نفس کشیدن از راه بینی

علائم سینوزیت

عفونت سینوس با نشانه‌های زیر همراه است:

۱) سردرد

۲) گرفتگی بینی

۳) درد در ناحیه گونه‌ها و چشم

۴) ترشحات (خلط) زرد یا سبز از بینی یا دهان

۵) سخت نفس کشیدن از راه بینی

۶) کاهش قدرت بویایی

۷) درد دندان

۸) تب

۹) تنفس سخت

درمان سینوزیت و آلرژی

در چگونگی درمان سینوزیت و درمان آلرژی، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد، مثلا در هر دوی آن­ها ممکن است لازم باشد تا از اسپری بینی استفاده شود تا گرفتگی بینی بهبود یابد. به منظور درمان آلرژی از آنتی هیستامین استفاده می‌شود تا پاسخ سیستم دفاعی بدن و ترشح هیستامین مسدود شده و فرد علائم کمتری را بروز دهد. آلرژی اگر شدید باشد پزشک حتما از داروهای درمانی دیگری نیز استفاده خواهد کرد.

با مصرف داروهای آلرژی، عفونت سینوسی مداوا نخواهد شد.

برای رهایی یافتن از عفونت­های ویروسی، بهترین راهکار این است که:

۱) تا جایی که می‌توانید استراحت کنید.

۲) فراوان مایعات بنوشید.

۳) جهت مرطوب نگه داشتن بینی از اسپری مخصوص استفاده کنید.

۴) اگر به آلرژی مبتلا بوده‌اید، مصرف داروهای خود را همچنان ادامه دهید.

اگر سینوزیت شما عامل ویروسی داشته باشد با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان نیست، با این حال اگر پزشک تشخیص دهد که عفونت شما بر اثر باکتری ایجاد شده است، احتمالا آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک حس کردید که در حال بهبود هستید، مصرف دارو را همچنان تا انتها ادامه دهید، زیرا ممکن است عفونت دوباره بازگردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *