انواع تست های تشخیص آلرژی

انواع تست های تشخیص آلرژی

انواع تست های تشخیص آلرژی در ابتدا با بررسی علائم و سایر جنبه‌های مرتبط سابقه پزشکی بیمار توسط متخصص آلرژی شروع می‌شود. سپس پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد. بر اساس تاریخچه پزشکی و یافته‌های معاینه، پزشک تعیین می‌کند که آیا به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید و نوع خاصی از آزمایش آلرژی مورد نیاز است.

اگر آلرژی خفیف باشد با روش های ساده می توان آن را کنترل کرد و اگر آلرژی شدید باشد  که باعث کاهش کیفیت زندگی بیمار شود در این صورت باید با انجام تست های آلرژی مطابق با تظر پزشک نوع آلرژی مشخص شود و بعد از تشخیص صحیح درمان مناسب برای بهبودی بیمار را شروع خواهد کرد.

انواع تست های آلرژی به چه صورت است؟

علت اینکه چرا وقتی یک ماده خارجی بی‌خطر وارد بدن می‌شود و سیستم ایمنی بدن واکنش نشان می‌دهد، کاملا مشخص نشده است با این حال محققان آلرژی را ‌در دسته بیماری‌های ژنتیکی قرار می‌دهند. این بدان معنا است که والدین می‌توانند آن‌ها را به فرزندان خود منتقل کنند. پزشک در ابتدا به بررسی علائم آلرژی و سابقه پزشکی بیمار میپردازد. و بعد از معاینه فیزیکی و بر اساس تازیخچه پزکی بیمار تعیین خواهد کرد که آیا به آزمایش های بیشتری نیاز است یا خیر برخی از آزمایش های آلرژی به شرح زیر میباشد:

  • تست پوستی آلرژی
  • آزمایش خون
  • اسپیرومتری (تست عملکرد ریه)
  • چالش های غذایی
  • چالش دارویی
  • حساسیت زدایی از آسپرین
  • تست پچ

تست پوستی آلرژی

برای ارزیابی حساسیت های محیطی یا فصلی مشکوک، آلرژی غذایی، حساسیت به حشرات گزنده و حساسیت های دارویی یا داروهای خاص استفاده می شود. در حین تست پوست، آلرژن مشکوک روی پوست قرار می گیرد و نتایج آزمایش پس از ۱۵ دقیقه آماده و قابل تشخیص است که توسط متخصص خوانده می شود. آلرژن ماده ای است که می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

چند روش برای تست پوست وجود دارد؟

محل انجام تست های پوستی روی ساعد است ولی درصورتی بررسی تست برای نوزادن محل انجان تست در پشت نوزاد انجام خواهد شد. نکته قابل توجه این است، محلی که تست آلرژی در آن انجام شده هرچقدر بیشتر حساسیت یا کهیر آشکار باشد یعنی حساسیت به آلرژی بیشتر بوده. دو روش برای تشخیص آلرژی از طریق تست پوست وجود دارد:

  • تست پوستی با خارش
  • تست داخل پوستی یا درون پوستی

چگونگی انجام تست داخل پوستی 

همانطور که از اسم تست مشخص است برای ارزیابی این آزمایش از سرنگ و سوزن استفاده میشود. این آزمایش با تزریق مقدار کمی از عصاره آلرژن به داخل پوست  و واکنشی که پوست بعد از تزریق نشان میدهد مورد بررسی میگیرد. میتوان گفت که تست های پوستی کاملا دقیق نیستند و در نهایت پزشک متخصص با تفسیر آزمایش و علایم تشخیص نهایی را خواهد گرفت. از بیماران نسبت به موادی که حساسیت بالینی به آنها ندارند، نتایج مثبتی نشان می دهند. در این حالت می گوییم آنها فقط حساس هستند اما آلرژی واقعی ندارند. تست های داخل پوستی معمولا برای ارزیابی آلرژی های غذایی کاربرد ندارند.

مواردی که قبل از انجام تست پوست برای تشخیص آلرژی باید رعایت شود چیست؟

از تمام آنتی هیستامین ها و داروهای خواب آور حاوی آنتی هیستامین به مدت ۵ روز قبل از قرار خودداری کنید. دلیل این امر این است که آنتی هیستامین ها از نتایج مثبت تست پوست جلوگیری می کنند و در نتیجه نتایج را غیر قابل اعتماد می کنند.

آزمایش خون

آزمایش خون 

علاوه بر آزمایش پوست، برخی از بیماران ممکن است برای تکمیل ارزیابی آلرژی خود نیاز به آزمایش خون به نام تست های IgE اختصاصی (که معمولا به عنوان RAST نیز شناخته می شود) داشته باشند. تست‌های اختصاصی IgE را نیز می‌توان در شرایطی که تست پوستی آلرژی مناسب نیست، دریافت کرد.

با استفاده از آزمایش خون چه آلرژیهایی قابل شناخت است؟

  • گرد و غبار
  • آ حیوانات خانگی
  •  گرده‌های درختان
  •  انواع گیاهان
  • گیاهانی مانند باقلا
  • آلرژی به کپک‌های محل زندگی

عوارض ناشی از آزمایش خون:

  •  در محلی که سوزن وارد شده تورم و قرمزی میتواند ایجاد شود.
  • نتوانید بسیاری از خرا شهای سوزن موردنیاز برای تست پوستی را تحمل کنید.
  • دارای وضعیت قلبی ناپایدار باشید.
  • درد
  • ایجاد خونریزی در محل که برای آزمایش خون سوزن وارد شده است.
  •  همچنین احساس ضعف در طول انجام دادن آزمایش.

تست عملکرد ریه یا اسپیرومتری چگونه است؟

یکی دیگر از انواع تست های تشخیص آلرژی تست عملکرد ریه است که ما از آن برای ارزیابی خاص آسم استفاده می کنیم. آسم اغلب در افرادی که آلرژی دارند رخ می دهد.

چه افرادی به اسپیرومتری نیاز دارند؟

اشخاصی که علائم را گزارش می کنند یا یافته های معاینه مشکوک به آسم را دارند،

در طول آزمایش اسپیرومتری چه مواردی باید رعایت شود؟

در طول آزمایش اسپیرومتری، از شما خواسته می‌شود هنگام دمیدن در دستگاهی که عملکرد ریه شما را اندازه‌گیری می‌کند، نفس عمیق بکشید و سپس به سرعت بازدم کنید. این کار را حداقل ۳ بار تکرار کنید تا مطمئن شوید که نتایج منسجم هستند. اندازه گیری عملکرد ریه توسط دستگاه (به نام اسپیرومتر) ثبت می شود. نتایج توسط پزشک تفسیر می شود.

چالش های غذایی

چالش های غذایی برای تست های تسخیص آلرژی

افراد مبتلا به آلرژی برای تایید آلرژی غذایی یا تعیین اینکه آیا ممکن است غذایی را تحمل کنند که در حال حاضر از آن اجتناب می کنند انجام می شود. دوزهای افزایشی غذا با مقدار بسیار کم به شخص داده می شود. پس از هر دوز، یک دوره مشاهده و ارزیابی قبل از دریافت دوز بعدی انجام می شود. پس از دریافت دوز نهایی، بیمار تحت یک دوره مشاهده اضافی و ارزیابی نهایی قرار می گیرد. با توجه به خطر ایجاد یک واکنش نامطلوب، تمام چالش های غذایی تحت نظارت پزشک انجام می شود.

چالش دارو چگونه انجام خواهد شد؟

این در افراد انتخاب شده برای تایید آلرژی دارویی یا تعیین اینکه آیا ممکن است دارویی را تحمل کنند که در حال حاضر از آن اجتناب می کنند انجام می شود. دوزهای افزایشی دارو با دوز بسیار کم به بیمار داده می شود. پس از هر دوز، یک دوره مشاهده و ارزیابی قبل از دریافت دوز بعدی انجام می شود. پس از دریافت دوز نهایی، بیمار تحت یک دوره مشاهده اضافی و ارزیابی نهایی قرار می گیرد. با توجه به خطر ایجاد یک واکنش نامطلوب، تمام چالش های دارویی تحت نظارت پزشک انجام می شود.

حساسیت زدایی به آسپرین

حساسیت زدایی به آسپرین چگونه انجام میشود؟

این روش در کسانی مورد بررسی است که به بیماری تنفسی تشدید شده با آسپرین یا AERD (قبلاً به عنوان سه گانه سامتر شناخته می شد)  وضعیتی که با واکنش های تنفسی ناشی از آسپرین یا NSAID در بیماران مبتلا به بیماری های مزمن تنفسی زمینه ای مانند آسم، رینیت مشخص می شود، انجام می شود. سینوزیت و/یا پولیپ بینی.

این یک روش تخصصی است که طی چند روز با هدف القای توانایی فرد برای تحمل موقت آسپرین انجام می شود. دوزهای فزاینده آسپرین با دوز بسیار کم شروع می شود و بیماران بین دوزها و در طول عمل تحت نظر و ارزیابی قرار می گیرند. پس از اتمام عمل، بیمار به منظور حفظ این توانایی برای تحمل آسپرین، روزانه آسپرین مصرف می کند. قبل از انجام این روش، متخصص آلرژی شما عملکرد ریه شما را ارزیابی می کند و تعیین می کند که چه داروهایی را  باتوجه به حساسیت زدایی دارویی باید مصرف کنید.

تست پچ

تست پچ چیست؟

یکی دیگر از انواع تست های تشخیص آلرژی تست پچ است که برای ارزیابی محرک/عامل زمینه‌ای در افرادی که دچار درماتیت تماسی می‌شوند استفاده می‌شود. نمونه هایی از درماتیت تماسی ایجاد بثورات پس از پوشیدن زیورآلات فلزی خاص یا استفاده از یک محصول مراقبت از پوست خاص است. عوامل مشکوک مانند

(داروها، فلزات، مواد شیمیایی لاستیکی ، مواد غذایی) بر روی پوست پشت تنه شخص قرار میگیرند، پچ ها ۴۸ ساعت بعد حذف می شوند. نتایج ۲ تا ۵ روز پس از برداشتن پچ ها و گاهی تا ۱۰ روز پس از برداشتن خوانده می شود. این تست مشخص می کند چه آلرژنی ممکن است باعث ایجاد درماتیت تماسی شود.شما باید از آب و رطوبت در مناطقی که لکه ها قرار می گیرند اجتناب کنید، مگر اینکه پوشش ضد رطوبت خاصی روی لکه ها قرار داده شده باشد.

کدام دسته از بیماریهای آلرژی نیاز به تست ندارند؟

زمانی که بیمار نمی تواند آنتی هیستامین ها یا داروهای خاصی را که بر نتایج آزمایش پوست تأثیر می گذارد، قطع کند،

  • بیماران مبتلا به بیماری به نام درماتوگرافی (که در آن خاراندن پوست باعث کهیر می شود)
  • و همچنین کسانی که مبتلا به بثورات پوستی می شوند. (ضایعاتی است که ما را از خواندن دقیق نتایج آزمایش پوست باز می دارند).
  •  برخی مواد حساسیت داشته باشید به نحوی که مقدار اندک آن ها می تواند منجر به ایجاد واکنش های خطرناکی در شما شود (آنافیلاکسی).
  • داروهایی که با تست آلرژی تداخل داشته باشد: داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، داروهای آنتی دپرشنت و بعضی از داروهایی که برای معده استفاده می شود در این دسته قرار دارند.

کاربرد تست های آلرژی چیست؟

با استفاده از نتایج تست آلرژی مواردحساسیت زا در مورد بیمار شناسایی شده  و به کمک برنامه درمانی به کنترل شرایط فرد و داشتن زندگی روتین کمک می کند، بنابراین بیمار بعد از فهمیدن نوع آلرژی و تشخیص آن می تواند علائمی که باعث حساست میشود را حذف کرده و یا کاهش دهد. و پزشک داروهایی را پیشنهاد می کند که علائم شما را کاهش می دهند. به طور کلی تست آلرژی روشی تشخیصی برای شناسایی واکنش های آلرژیک است.

علائمی که میتواند مرتبط به آلرژی باشد چیست؟

علائم و نشانه هایی وجود دارد که بعد از دیدن آنها باید به متخصص مراجعه شود این علائم شامل موارد زیر است که میتواند مرتبط به آلرژی باشد:

  • التهاب زبان
  • خشکی گلو
  • تهوع و استفراغ
  • سرفه وخس خس سینه
  • گرفتگی سینوس ها
  • التهاب لب ها، صورت، چشم ها (آنژیوادم)
  • اشک، قرمزی، خارش چشم (ملتحمه آلرژیک)
  • بثورات پوستی یا کهیر، مانند اگزما (درماتیت آتوپیک)
  • عطسه و آبریزش بینی (رینیت آلرژیک و همچنین به عنوان تب یونجه شناخته می شود).
  • آنافیلاکسی

آیا تست های آلرژی می توانند عوارضی داشته باشند؟

بله در انواع تست های تشخیص آلرژی ممکن است منجر به خارش خفیف، قرمزی و التهاب پوست شوند. برجستگی های کوچکی به نام چرخک روی پوست ظاهر می شود. این علائم در بشتر مواقع در عرض چند ساعت از بین خواهند رفت اما می توانند تا چند روز هم ادامه داشته باشند. کرم های استروئیدی موضعی خفیف می توانند این علائم را کاهش دهند.

واکنش های آلرژیک شدید چیست؟

آنافیلاکسی نوعی واکنش آلرژی شدید است که خطرناک و جدی است. مهم است که تست های آلرژی توسط یک متخصص بهداشتی واجد شرایط انجام شود که می تواند هر گونه واکنش آلرژیک شما را پیش بینی کرده و درمان کند.

در صورت نیاز به درمان می توانید با شماره های مطب تماس گرفته یا از طریق اپلیکیشن زوپ بصورت متنی یا ویدئویی مشاوره بگیرین تا بهترین راه درمان به شما پیشنهاد دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *