آلرژی و گرفتگی صدا

آلرژی و گرفتگی صدا باعث خشن به نظر رسیدن صدا خواهد شد، ممکن است دیسفونی که یک نوعی از گرفتگی صدا است باشد. شاید به علت خیلی بلند صحبت کردن دچار گرفتگی صدا شده باشید، یا شاید یک بیماری زمینه ای برای این علامت وجود داشته باشد. گرفتگی صدا باید پس از مدت کوتاهی برطرف شود، اما اگر سه هفته یا بیشتر طول بکشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید. گرفتگی صدا (دیسفونیا) زمانی است که صدای شما تند، خشن یا نفس‌گیر به نظر می‌رسد. میزان صدا  ممکن است متفاوت باشد و همچنین ممکن است زیر و بم (بلند یا پایین بودن صدای شما) متفاوت باشد. دلایل زیادی برای گرفتگی صدا وجود دارد، اما خوشبختانه، بیشتر آنها جدی نیستند و پس از مدت کوتاهی از بین می روند.

چه چیزی باعث گرفتگی صدا می شود؟

چندین دلیل ممکن برای گرفتگی صدا وجود دارد. علل عبارتند از:

• استفاده بیش از حد از صدای شما اگر بیش از حد طولانی صحبت کنید، خیلی بلند تشویق کنید، بیش از حد آواز بخوانید یا با صدای بلندتر یا پایین تر از حد معمول صحبت کنید، ممکن است گرفتگی صدا را تجربه کنید. همچنین تارهای صوتی شما به طور طبیعی با افزایش سن نازک و سست می شوند. با افزایش سن، صدای شما تندتر می شود.
  • سرماخوردگی یا عفونت سینوسی. این باید طی دو هفته خود به خود از بین برود.
    لارنژیت. این زمانی است که تارهای صوتی شما به دلیل آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی به طور موقت متورم می شوند.
  • رفلاکس معده به مری (GERD). همچنین به عنوان سوزش معده شناخته می شود، GERD زمانی است که اسید معده شما به گلو می رود.
  • خونریزی تارهای صوتی. اگر صدای شما ناگهان ناپدید شد، یا می توانید صحبت کنید اما آواز نخوانید، ممکن است دچار خونریزی تار صوتی شده باشید.
  • بیماری ها و اختلالات عصبی. اگر سکته مغزی یا بیماری پارکینسون داشته اید، ممکن است وضعیت شما بر بخشی از مغز که ماهیچه های حنجره را کنترل می کند، تأثیر گذاشته باشد.
  • ندول های صوتی، کیست ها و پولیپ ها. ندول ها، پولیپ ها و کیست ها توده های غیرسرطانی هستند که می توانند روی تارهای صوتی شما ایجاد شوند. آنها به دلیل اصطکاک یا فشار زیاد تشکیل می شوند.
  • فلج تارهای صوتی. فلج تارهای صوتی به این معنی است که یک یا هر دو تارهای صوتی شما به درستی کار نمی کنند.
  • سرطان حنجره. گرفتگی صدا که بیش از سه هفته طول بکشد می تواند از علائم سرطان حنجره باشد.

گرفتگی صدا چگونه تشخیص داده می شود؟

بسته به علائم شما،  پس از گرفتن سابقه پزشکی و لیستی از داروهایتان، پزشک سوالات زیر را خواهد پرسید:

• چند وقته گرفتگی صدا دارید؟
  • آیا علائم شما به طور ناگهانی شروع شد یا به تدریج ظاهر شد؟
  • قبلاً عفونت تنفسی فوقانی داشتید؟
  • علائم دیگری دارید؟
  • سیگار می کشی؟
  • چند وقته سیگار میکشی؟
  • آیا مشروب میخوری؟

پس از آن، پزشک به صدای شما گوش دهد و سر و گردن شما را معاینه کند. آن‌ها هرگونه توده‌ای در گردن شما را بررسی می‌کنند و جعبه صدای شما را با استفاده از یک لارنگوسکوپ، که ابزاری سبک‌تر است که از طریق سوراخ‌های بینی به پشت گلو وارد می‌شود، بررسی می‌کنند. اگر دلیلی برای نگرانی وجود دارد، پزشک شما ممکن است آزمایش‌های زیر را تجویز کند:

1. بیوپسی
  2. توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
  3. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

گرفتگی صدا چگونه درمان می شود؟

درمان بستگی به شرایط ایجاد کننده گرفتگی صدا دارد. شرایط و درمان آنها عبارتند از:

استفاده بیش از حد از صدای شما به صدای خود استراحت دهید و آب بنوشید.
سرماخوردگی یا آلرژی تنفسی. بگذارید سرماخوردگی ادامه پیدا کند یا از داروهای سرماخوردگی بدون نسخه استفاده کنید.
رفلاکس معده به مری (GERD). گزینه های درمانی مختلفی برای GERD وجود دارد، از جمله آنتی اسیدها و مهارکننده های پمپ پروتون.
خونریزی تارهای صوتی. استراحت صدا
بیماری ها و اختلالات عصبی. گزینه های درمانی مختلفی برای هر بیماری و اختلال عصبی وجود دارد.
ندول های صوتی، کیست ها و پولیپ ها. تغییرات رژیم غذایی و صدا درمانی با آسیب شناس گفتار و زبان. گاهی اوقات جراحی توصیه می شود.
فلج تارهای صوتی. یک روش ساده که توسط گوش و حلق و بینی انجام می شود ممکن است تارهای صوتی فلج شده را به سمت مرکز فشار دهد، یا ممکن است جراحی پیچیده تری لازم باشد.
سرطان حنجره. گزینه های درمانی شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و جراحی است.
پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP/پاپیلوماتوز حنجره). پاپیلوم ها غده های  خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. ا
دیسفونی تنش عضلانی. مشاهده گزینه های درمانی یا صوت درمانی با آسیب شناس گفتار و زبان.
اگر به دلیل استفاده زیاد از صدای خود هر روز به طور مکرر گرفتگی صدا را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد برای صوت درمانی به یک آسیب شناس گفتار زبان مراجعه کنید. تمریناتی وجود دارد که می توانید انجام دهید و به شما آموزش داده می شود که چگونه از صدای خود برای جلوگیری از گرفتگی صدا استفاده کنید.

درمان های خانگی گرفتگی صدا

غرغره آب نمک یکی از درمان های خانگی گرفتگی صدا

بسیاری از افراد با غرغره‌کردن آب گرم و نمک از التهاب حنجره خلاص می‌شوند. نمک به بهبود بافت‌های تحریک‌شده کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری نمک را به یک لیوان آب اضافه کنید و چند بار در روز غرغره کنید تا علائم برطرف شوند.

زنجبیل استفاده کنید

زنجبیل یک درمان طبیعی است که بسیاری از افراد برای بیماری‌های تنفسی از آن استفاده می‌کنند. و می‌تواند به سرکوب سرفه تحریک‌کننده و خشک مرتبط با لارنژیت کمک کند. همچنین می‌تواند به رفع احتقان و تسکین عفونت‌های گلو کمک کند. می‌توانید زنجبیل را در چای حل کرده و میل کنید یا اگر فرزندتان طعم آن را دوست ندارد، مقداری از زنجبیل داخل سوپ ریخته و به کودک بدهید.

برای گرفتگی صدا عسل میل کنید

عسل خواص دارویی بسیاری دارد و می‌تواند گرفتگی صدا را درمان کند. شواهد نشان می‌دهند که عسل می‌تواند سرفه و ترشح مخاط را کاهش دهد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عسل ممکن است خواص آنتی اکسیدانی و ض باکتریایی نیز داشته باشد.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده‌اند که عسل سرفه را سرکوب می‌کند و حتی بهتر از داروهای سرکوب‌کننده سرفه مانند دکسترومتورفان است. عسل را می‌توانید داخل یک فنجان آب گرم یا چای حل کرده و نوش جان کنید. همچنین می‌توانید یک لیموی تازه داخل آن بچکانید.

درمان خانگی گرفتگی صدا با نشاسته

حریره نشاسته می‌تواند روش مؤثری برای درمان خانگی گرفتگی صدا باشد.

بیشتر بخوانید: تست آلرژی پوستی

چگونه می توان از گرفتگی صدا جلوگیری کرد؟

چند راه آسان برای جلوگیری از خشن شدن صدا وجود دارد. که باید در نظر گرفته شود، به خصوص اگر از صدای خود به دلایل حرفه ای استفاده می کنید، و اگر این کار هر روز باشد. برای کمک به جلوگیری از گرفتگی صدا، موارد زیر را امتحان کنید:

سیگار کشیدن را ترک کنید. از الکل و کافئین و سایر مایعاتی که بدن شما را کم آب می کنند اجتناب کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب. از یک مرطوب کننده استفاده کنید. از غذاهای تند پرهیز و  استفاده طولانی مدت از صدای خود جلوگیری شود.

چه زمانی باید گرفتگی صدا توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان شود؟

اگر بعد از سه هفته صدای شما هنوز خشن است، باید به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید قبل از آن به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید:

• تنفس دشوار
  • درد هنگام صحبت کردن
  • درد هنگام بلع
  • سرفه کردن خون
  • مشکل در بلع
  • توده ای در گردن
  • بیش از چند روز است که اصلا صدایی ندارید

صدای شما یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی است، بنابراین مهم است که آن را به خوبی کار کنید. گرفتگی صدا می تواند آزاردهنده باشد یا اگر از صدای خود به طور حرفه ای استفاده می کنید  ناراحت کننده باشد. با نوشیدن آب کافی، پرهیز از کافئین و سیگار ، از صدای خود مراقبت کنید. به یاد داشته باشید که اگر گرفتگی صدا سه هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید.

گرفتگی صدا چقدر شایع است؟

گرفتگی صدا بسیار شایع است. حدود یک سوم افراد در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا خواهند شد.

چه کسانی در معرض خطر گرفتگی صدا هستند؟

هر فردی در هر سنی می تواند گرفتگی صدا را تجربه کند. این علامت در افرادی که سیگار می کشند و افرادی که از صدای خود به طور حرفه ای استفاده می کنند مانند معلمان، خوانندگان، نمایندگان فروش و اپراتورهای مرکز تماس بیشتر دیده می شود.

آیا گرفتگی صدا می تواند نشانه سرطان ریه باشد؟

گرفتگی صدا می تواند از علائم سرطان ریه باشد. بیشتر با سرطان حنجره مرتبط است.

آیا گرفتگی صدا می تواند ناشی از استرس باشد؟

بله، استرس (روانی/عاطفی) یکی از شایع‌ترین علل گرفتگی صدا است.

آیا قطره بعد از بینی می تواند باعث گرفتگی صدا شود؟

بله. چکه بعد از بینی یکی از چندین علت احتمالی گرفتگی صدا است.

1. فرناز

2023-01-21 at 21:02

سلام بسیار عاااااالی و مفید ..استفاده کردیم از مطالب خوبتون ممنونم 🙏🏼 من صدام کلا گرفته و نمیتونم صحبت کنم دکتر ک رفتم فقط داروهای حساسیت بهم داد من جمله آمپول بتامتازون..واقعا بیماریه بدیه بخصوص برای من ک معلم هستم و نیاز دارم زیاد صحبت کنم .

Reply
    • دکتر مرتضی فلاح پور