درمان آلرژی تنفسی

درمان آلرژی های تنفسی بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد. آسم آلرژیک و رینیت آلرژیک دو نوع آلرژی تنفسی هستند. رینیت آلرژیک (که تب یونجه نیز نامیده می شود) منجر به علائم بینی و خارش و آبریزش چشم می شود، در حالی که آسم آلرژیک منجر به انقباض راه های هوایی می شود. آلرژی زمانی رخ می دهد که بدن شما یک ماده بی ضرر (به نام آلرژن) را خطرناک تشخیص دهد. سیستم ایمنی بدن شما به هشدار کاذب پاسخ می دهد و شروع به ساخت آنتی بادی علیه آلرژن می کند. دفعه بعد که با این ماده تماس پیدا می کنید، آنتی بادی ها باعث انتشار مواد شیمیایی آلرژیک در جریان خون می شوند که در نتیجه علائم آلرژی ایجاد می شود.

آلرژی های تنفسی چیست؟

آلرژی تنفسی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد خاصی مانند گرد و غبار، گرده گل یا موی حیوانات خاص واکنش منفی نشان دهد. این آلرژی ها بسیار شایع هستند و ممکن است در هر سنی بروز کنند. بدن در برابر یک ماده خاص عمل می کند: آلرژن شایع ترین آلرژن ها در آلرژی های تنفسی گرده، گرد و غبار، کپک و شوره مو یا حیوانات هستند.

علائم آلرژی تنفسی چیست؟

آلرژی های تنفسی، همانطور که از نام آن پیداست، راه های هوایی و مجاری بینی سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهند.

• گرفتگی بینی
  • خارش گلو، بینی و چشم
  • عطسه کردن
  • چشمان خیس
  • مخاط
  • سرفه و مشکل در تنفس
  • حلقه ی سیاه زیر چشم

چه چیزی باعث آلرژی تنفسی می شود؟

آلرژی به این دلیل ایجاد می شود که سیستم ایمنی یک ماده خاص (آلرژن) را به عنوان مضر برای بدن شناسایی می کند، حتی زمانی که خود این ماده به طور معمول بی ضرر باشد. سیستم ایمنی در هنگام تنفس به آلرژن (واکنش آلرژیک) واکنش نشان می دهد. حدس زده می شود که قرار گرفتن مکرر در معرض یک ماده خاص ممکن است احتمال ایجاد آلرژی تنفسی را افزایش دهد، اگرچه دلایل کلی آلرژی به طور کامل شناخته نشده است.

اگر قبلاً یک نوع آلرژی داشته باشید یا آسم داشته باشید، شانس ابتلا یا داشتن آلرژی تنفسی افزایش می یابد . کودکان بیشتر احتمال دارد که آلرژی های تنفسی را تجربه کنند، اگرچه گاهی اوقات از آنها رشد می کنند.

درمان آلرژی های تنفسی

درمان آلرژی های تنفسی چیست؟

بهترین راه برای درمان آلرژی تنفسی این است که به طور کامل از خود آلرژن اجتناب کنید. با این حال، این می تواند دشوار باشد، زیرا ممکن است اجتناب از یک محرک خاص دشوار باشد. برخی از داروها مانند آنتی هیستامین ها و داروهای بدون نسخه که در داروخانه ها فروخته می شوند، می توانند به کنترل آلرژی های تنفسی کمک کنند.

آلرژن هایی که ممکن است باعث ایجاد آلرژی های تنفسی شوند

دانشمندان به طور کامل درک نمی کنند که چرا افراد دچار آلرژی تنفسی می شوند. با این حال، آنها معتقدند که ژنتیک و عوامل محیطی در رشد آنها نقش دارد. در یک آلرژی تنفسی، یک آلرژن باعث علائم شما می شود. مانند تب یونجه، برخی از آلرژن ها به صورت فصلی وجود دارند، در حالی که برخی دیگر در تمام طول سال وجود دارند. آلرژن هایی که ممکن است باعث ایجاد آلرژی های تنفسی شوند عبارتند از:

• گرده
  • شوره حیوانات خانگی
  • گرد و خاک
  • کپک و کپک
  • لاتکس

تشخیص آلرژی چگونه است

اگر آلرژی دارید، متخصص شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد. علاوه بر این، و همچنین انجام آزمایش های آلرژی برای مشخص شدن نوع آلرژن را انجام خواهید داد.

تست های آلرژی

دو نوع اساسی تست آلرژی وجود دارد . آنها عبارتند از:

• تست پوستی: این تست معتبرترین تست آلرژی است. این شامل خراش دادن بخش کوچکی از پوست با یک ماده حساسیت زا است، سپس مشاهده می شود که آیا واکنش نشان می دهید یا خیر. از طرف دیگر، آلرژن ممکن است با یک سوزن کوچک تزریق شود یا روی پوست ریخته شود.

بیشتر بخوانید: تست پوستی آلرژیک

• آزمایش خون: یک آزمایش جاذب رادیوآلرژی (RAST) یا تست جدیدتر سنجش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم (ELISA) آنتی بادی های خاص آلرژی را در خون شما اندازه گیری می کند. این تست ها نسبت به تست های پوستی کمتر قابل اعتماد هستند.

تست های آسم

اگر علائم آسم آلرژیک را تجربه می کنید، آزمایش های آلرژی نیز می توانند به شما در شناسایی محرک های خود کمک کنند. به این ترتیب، می توانید از آنها اجتناب کنید و از حملات آلرژی در آینده جلوگیری کنید. علاوه بر تست آلرژی، تست آسم شامل موارد زیر است:

• اسپیرومتری: این آزمایش میزان هوای درون و بیرون ریه های شما را اندازه گیری می کند.
  • حداکثر جریان هوا: این آزمایش سرعت دفع هوا را هنگام بازدم شدید پس از دم عمیق اندازه گیری می کند.
  • تست اکسید نیتریک بازدمی کسری (FeNO): آزمایش FeNO میزان اکسید نیتریک را در تنفس شما اندازه گیری می کند، که می تواند به تعیین سطح التهاب در راه های هوایی شما کمک کند.
  • تست تحریک: این تست عملکرد ریه را پس از قرار گرفتن در معرض محرک های خاص اندازه گیری می کند.

تست آسم برای کودکان

آزمایش آسم برای کودکان

معمولاً به کودکان زیر ۵ سال آزمایش تنفس داده نمی شود. در عوض، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی علائم آن‌ها را ارزیابی می‌کند، و در صورت نیاز، به آنها یک برونش گشادکننده (که معمولاً یک استنشاقی نامیده می‌شود) پیشنهاد می‌کند. اگر استنشاق علائم آنها را کاهش دهد، احتمالاً آسم دارند.

آسم چقدر شایع است؟

بیش از ۲۵ میلیون آمریکایی آسم دارند. آسم ناشی از آلرژن ها شایع ترین نوع آسم است. آسم آلرژیک ۶۰ درصد موارد آسم را تشکیل می دهد. آلرژی های تنفسی بر سیستم تنفسی شما تأثیر می گذارد. علائم معمول آلرژی های تنفسی عبارتند از عطسه، احتقان و آبریزش چشم. تست آلرژی می تواند به شما کمک کند تا محرک های خود را شناسایی کرده و از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کنید. اگرچه هیچ درمانی برای آلرژی های تنفسی وجود ندارد، درمان برای کمک به کنترل علائم در دسترس است. گزینه های درمانی شامل ایمونوتراپی، آنتی هیستامین ها، اسپری های بینی و غیره است. برخی از درمان های مکمل نیز می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

چگونه از آلرژن ها جلوگیری کنیم؟

درمان اولیه برای آلرژی های تنفسی، اجتناب از آلرژن هایی است که علائم شما را تحریک می کنند. اگر مطمئن نیستید که آلرژن های شما چیست، آزمایش آلرژی برای تعیین آنچه باید از آن اجتناب کنید ارزشمند است.از محرک ها اجتناب کنید، برای جلوگیری از آلرژن ها، موارد زیر را امتحان کنید:

• روی بالش و تشک خود روکش های زیپ دار قرار دهید.
  • ملافه ها را مرتباً در آب داغ بشویید.
  • حیوانات عروسکی را در اتاق خواب محدود کنید.
  • فرش دیوار به دیوار را با کفپوش سخت جایگزین کنید.
  • به طور مرتب با یک پارچه مرطوب گردگیری کنید.
  • پنجره ها را در فصل گرده گل بسته نگه دارید.
  • بعد از بیرون رفتن دوش بگیرید و لباس عوض کنید.
  • مجاری بینی خود را بشویید.
  • حیوانات خانگی را از اتاق خواب دور نگه دارید.
  • دست های خود را پس از دست زدن به حیوان خانگی خود بشویید.
  • برای کاهش قرار گرفتن در معرض شوره، حیوان خانگی خود را مرتب حمام کنید.
  • مناطق با رطوبت بالا (آشپزخانه و حمام) را تمیز و عاری از کپک نگه دارید.
  • رطوبت خانه خود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد حفظ کنید.
  • از دود، عطر و هوای سرد خودداری کنید.

کنترل علائم آلرژی با دارو

اجتناب از آلرژن ها به طور کامل همیشه ممکن یا عملی نیست. اغلب، مردم متوجه می شوند که باید علائم آلرژی خود را نیز مدیریت کنند و برای جلوگیری از آلرژن ها تلاش کنند. مدیریت آلرژی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اسپری های بینی: این اسپری ها موثرترین درمان برای آلرژی بینی هستند. آنها تورم و علائم آلرژی بینی را کاهش می دهند. این اسپری ها ممکن است شامل استروئیدها، آنتی هیستامین ها، آنتی کولینرژیک ها و تثبیت کننده های ماست سل باشد.
  • آنتی هیستامین ها: یک آنتی هیستامین گیرنده هیستامین را مسدود کرده و علائم آلرژی تنفسی را کاهش می دهد.
  • داروهای ضد احتقان: اینها احتقان را کاهش می دهند.
  • اپی نفرین: که معمولا به عنوان EpiPen شناخته می شود، آنافیلاکسی، یک واکنش آلرژیک شدید را درمان می کند.
  • ایمونوتراپی: این واکسن‌های آلرژی مانند واکسن عمل می‌کنند و با تزریق یک آلرژن در دوزهای افزایش‌یافته برای ایجاد تحمل به آن آلرژن عمل می‌کنند. واکسن های آلرژی یک درمان طولانی مدت است که ممکن است گزینه ای برای افرادی باشد که نمی توانند از محرک های آن اجتناب کنند یا اگر داروها موثر نیستند.
  • برونکودیلاتورها: اگر به آسم آلرژیک مبتلا هستید، ممکن است پزشک شما یک اسپری استنشاقی را برای شما تجویز کند تا در هنگام حمله آسم از آن استفاده کنید. این دستگاه‌ها با گشاد کردن راه هوایی به شما کمک می‌کنند تا بهتر نفس بکشید. استنشاقی های کوتاه اثر برای استفاده در صورت نیاز در مواقعی که مشکل تنفس دارید استفاده می شود. استنشاق های طولانی اثر برای استفاده روزانه برای جلوگیری از مشکلات تنفسی هستند.

درمان های مکمل چیست؟

مهم است که قبل از انجام هر گونه درمان مکمل با پزشک متخصص خود صحبت کنید. آنها بهتر می توانند ارزیابی کنند که آیا نوع درمان برای شما مناسب است یا خیر. آلرژی زمانی رخ می دهد که بدن شما چیزی را که معمولاً بی ضرر است به عنوان یک جسم خارجی خطرناک شناسایی می کند. سیستم ایمنی بدن شما به هشدار کاذب پاسخ می دهد و شروع به ساخت آنتی بادی علیه آلرژن می کند. درمان‌های مکمل، درمان‌هایی هستند که ممکن است در کنار درمان‌های پزشکی استاندارد برای آلرژی‌های خود استفاده کنید. شامل موارد زیر باشد:

• طب سوزنی: طب سوزنی یک روش سنتی چینی است که شامل فرو کردن سوزن در پوست فرد در نواحی خاصی از بدن است. یک مطالعه کوچک نشان داد که طب سوزنی زمانی که در کنار داروهای سنتی انجام می شود، راهی موثر برای مدیریت رینیت آلرژیک است. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
  • داروهای گیاهی و هومیوپاتی: هومیوپاتی بر این مفهوم استوار است که “مثل مانند را درمان می کند”، به این معنی که یک بیماری را می توان با ماده ای که علائم مشابهی را در یک فرد سالم ایجاد می کند، درمان کرد. داروهای هومیوپاتی از گیاهان، مواد معدنی و حیوانات تهیه می شوند. در یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵، شرکت کنندگان شاهد کاهش علائم رینیت آلرژیک با استفاده از هومیوپاتی به عنوان یک درمان مکمل بودند.
  • شستشوی بینی: این روش شامل استفاده از آب نمک یا محلول نمکی برای تمیز کردن حفره بینی است. این یک روش مقرون به صرفه و قابل تحمل برای کمک به کنترل علائم آلرژی است.

سوالات متداول

اگر آلرژی تنفسی دارید، درمان بیماری ضروری است. جستجوی یک تشخیص مهم است زیرا به شما کمک می کند تا از کدام آلرژن ها اجتناب کنید. همچنین به شما این امکان را می دهد که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بر روی یک برنامه درمانی کار کنید. در حالی که تب یونجه اغلب آزاردهنده تر است، آسم آلرژیک کنترل نشده می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر زمانی متوجه شدید که در تنفس مشکل دارید، شروع به خس خس سینه می کنید، یا احساس گرفتگی در قفسه سینه خود دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. آنها احتمالاً مایل به انجام آزمایش آلرژی و آسم هستند.

• آیا آلرژی تنفسی قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای آلرژی وجود ندارد. با این حال، ایمونوتراپی (واکسن های آلرژی) ممکن است به طور قابل توجهی تحمل شما را نسبت به آلرژن ها در طول زمان افزایش دهد.

• شایع ترین آلرژن های تنفسی کدامند؟

آلرژن های محیطی بیشتر باعث ایجاد رینیت آلرژیک می شوند. اینها شامل چیزهایی مانند درختان، علف، گرده ابروسیا، کپک، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی است.

• آلرژی تنفسی چقدر می تواند ادامه داشته باشد؟

آلرژی های تنفسی معمولا مادام العمر هستند. با این حال، برخی از افراد با گذشت زمان از آنها بیشتر می شوند. بیشتر اوقات، باید یاد بگیرید که کدام آلرژن‌ها باعث ایجاد علائم شما می‌شوند و برنامه‌ای برای پیشگیری و مدیریت علائم تعیین کنید.