آنچه که لازم است بیماران آلرژیک درباره کرونا ویروس بدانند

بیماران آلرژیک و ویروس کرونا

قسمت اول

 آسم و کرونا

این مقاله به استناد آخرین مطالب علمی منتشر شده وبصورت پرسش و پاسخ تهیه شده است.

سوال اول: آیا افراد مبتلا به آسم شانس بیشتری برای ابتلا به کرونا ویروس دارند؟

تا امروزشواهد کافی مبنی بر احتمال خطر بیشتر بیماران آسمی وجود ندارد.یعنی صرف ابتلا به آسم باعث نمیشود شما بیش از دیگران یا راحت تر از سایر افراد مبتلا به کرونا شوید.آنچه که فرد را مستعد میکند مواجهه پرخطر هست.

سوال دوم: آیا در صورت ابتلای بیماران آسمی بیماری در آنها شدیدتر خواهد بود؟

بلی .به احتمال زیاد بیماری آنها شدیدتر خواهد بود.

یادآوری این نکته مهم است که بسیاری از  ویروسها مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوانزا می توانند سبب بروز حملات آسم شوند. کووید ۱۹ هم ممکن است جدای از آسیبی که خود ویروس کرونا به ریه میزند، باعث ایجاد حمله آسم شود و بیمار را به شدت بدحال کند.

سوال سوم: آیا مصرف اسپری های کورتون دارآسم ، سیستم ایمنی فرد را ضعیف میکند؟

خیر، مصرف اسپری های آسم ( استروییدی ، اصطلاحا کورتون دار، یا غیر استروییدی ) به هیچ عنوان هیچگونه تاثیری حتی به میزان اندک هم بر روی سیستم ایمنی ندارد.

سوال چهارم: آیا فرد مبتلا به آسم باید مصرف اسپری های خود را ادامه دهد؟

بله، قطعا باید مصرف اسپری هارا طبق دستور پزشک خود ادامه دهد.

سوال پنجم: چطور میشود علایم آسم را از کرونا افتراق داد؟

سرفه ، تنگی نفس و دشواری نفس در هردو مشابه هست ، لذا افتراق ایندو ممکن است دشوار باشد. در آسم اغلب تب وجود ندارد . بدن درد و درد عضلانی نیز ایجاد نمیشود.از طرف دیگر علایم آسم به خوبی به اسپری سالبوتامول پاسخ میدهد.معمولا در جریان حمله آسم ویزینگ (خس خس سینه ) وجود دارد درحالیکه در کرونا رال شنیده میشود.افراد مبتلا به آسم حتی در حمله آسم هم گرافی ریه نرمال دارند(عکس سینه) اما درگیری دوطرفه در عکس سینه از علایم کرونا هست.

سوال  ششم: آیا مواجهه با وایتکس و مواد شوینده و ضدعفونی کننده میتواند علایم آسم را بیشتر کند؟

بله.دود و بوهای تند مانند بوی وایتکس و مواد شوینده میتواند علایم آسم را ایجاد کند اما با توجه به ضرورت رعایت نکات بهداشتی توصیه اصلی در افراد مبتلا به آسم ، شستشوی مکرر با آب و صابون میباشد و استفاده از مواد شوینده با بوهای تند را فقط در موارد ضروری انجام بدهند.

در انتها آنچه که باید بدانیم، افراد مبتلا به آسم هم مانند سایر افراد باید نکات قرنطینه را کاملا رعایت کنند، شستشوی مکرر دستها با آب و صابون و مصرف دقیق اسپری های تجویز شده طبق دستور پزشک معالج را ادامه دهیم.یادمان باشد اسپری های آسم به هیچ عنوان سیستم ایمنی را ضعیف نمیکند.

دکتر مرتضی فلاح پور ، فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *