آلرژی بینی

آلرژی بینی و سینوس

آلرژی یا حساسیت به علت پاسخ التهابی شدید بدن به عوامل خارجی یا آلرژن­ها مثل مواد شیمیایی، گرد و خاک، دود، قارچ ها، گرده گیاهان، خوراکی­ها و یا هر گونه مواد دیگری که برای سلول های بدن بیگانه باشند، ایجاد می­شود. آلرژی می­تواند به شکل آلرژی پوستی مثل اگزما و کهیر یا آلرژی در ریه­ها مثل آسم یا سرفه مزمن یا التهاب حلق به شکل گلودرد و خارش مزمن گلو دیده شود. اغلب این موارد با آلرژی در بینی و سینوس­ها همراه است که علائم آن افزایش ترشحات بینی، آبریزش بینی، عطسه فراوان، افزایش خلط پشت حلق، گرفتگی بینی، ریزش اشک و سرفه است.

آلرژی بینی

در صورتی که به آلرژی بینی مبتلا هستید، احتمالا علائمی مانند عطسه کردن و انسداد بینی را هم تجربه می­کنید که برای طولانی مدت شما را درگیر می­کند، ولی می­توان این نوع از آلرژی را درمان کرد. در صورتی که به گرد و خاک، گرده گل و گیاه یا موی حیوانات حساسیت دارید، می توانید علائم حساسیت بینی را کاهش دهید.

برخی افراد برای سال­ها از حساسیت­های فصلی رنج می برند، ولی آن­ها آگاه نیستند که راه­های درمانی موثری برای این نوع حساسیت وجود دارد. راهکارهای موثری برای غلبه بر حساسیت وجود دارد که افراد می­توانند از آن­ها بهره­مند شوند.

رینیت آلرژیک چیست؟

ترکیب پادتن با آلرژن موجب آزاد شدن میانجی‌های شیمیایی مانند هیستامین و لکوترین­ها می‌شود. این میانجی‌ها با افزایش نفوذپذیری مویرگ‌های اطراف و سایر واکنش‌های شیمیایی موجب احتقان بینی و قرمزی، آبریزش بینی، خارش، تورم گلو و سایر علائم حساسیت می‌شوند. علائم از فردی به فرد دیگری متفاوت است. رینیت آلرژیک عارضه بسیار شایعی است و نزدیک به ۱۰٪ مردم از این مشکل رنج می‌برند.

گاه علائم به دنبال استنشاق پاک کننده‌های کلردار نیز به وجود می‌آیند. رینیت آلرژیک در اثر مصرف شیر گاو در نوزادان نیز دیده شده‌است. حمله آسم در بیماران مبتلا به این بیماری ۴ برابر بیشتر است. در مراحل پیشرفته بیماری ممکن است پولیپ بینی ایجاد شود. رینیت آلرژیک در نوزادان و شیرخواران نیز دیده می‌شود. افتراق آن با سرماخوردگی ساده در درازای مدت بیماری (سرماخوردگی کمتر از یک هفته طول می‌کشد.)، عامل بیماری زا، مسری نبودن و عود آن است (تشخیص بر اساس شرح حال است.).

انواع رینیت آلرژیک

1. نوع حاد و فصلی: حساسیت فصلی یا تب یونجه که بیشتر در فصل بهار و اواخر تابستان به دنبال برخورد با دانه‌های گرده درختان، علف‌ها و گل‌ها علائم بیمای ایجاد می‌شود که چند هفته به درازا می‌کشد و سپس از بین می‌رود و سال بعد دوباره عود می‌کند.
  2. انواع مزمن و همیشگی: در این نوع که رینیت آلرژیک غیر فصلی نیز نامیده می‌شود معمولاً شدّت علائم از نوع فصلی کمتر است. به دلیل اینکه عوامل حساسیت زا تقریباً همیشه در محیط زندگی بیمار وجود دارند بیماری در درازای سال مرتبا تکرار می‌شود و یا ممکن است علائم همیشه همراه بیمار باشد. این نوع می‌تواند ناشی از قارچ‌ها، گرد و غبار خانه، دود سیگار، خاکه گچ، روزنامه، مواد شوینده، پشم، پَر، انواع خوراک همچون ماهی، توت فرنگی، تخم مرغ، خربزه و غیره و فضولات حیوانات خانگی باشد.

آبریزش و انسداد بینی

آبریزش بینی یکی از شایع ترین علامت های آلرژی بینی است. بهترین راه درمان انسداد بینی، از بین بردن علت آلرژی است. در حقیقت عواملی که باعث بروز آلرژی شده­اند، باید از بین بروند. در صورتی که نمی­دانید چه چیزی باعث بروز آلرژی می­شود، می­توانید به یک فوق تخصص آلرژی مراجعه داشته باشید تا آزمایشات لازم انجام گیرد.

از سوی دیگر دوری از برخی از آلاینده­ها، سخت و گاهی غیر ممکن است. برای مثال برخی آلاینده­ها در برخی روزها از حد معمول بالاتر هستند و در این روزها لازم است که بیرون از منزل نروید. ولی گاهی اوقات بیرون رفتن از منزل ضروری است. همچنین در صورتی که به سگ و گربه حساسیت دارید، بعد از تماس با آن­ها نیاز است که دست­های خود را بشویید و لباس­های خود را عوض کنید.

آلرژی و آبریزش بینی

درمان آلرژی و حساسیت بینی با جراحی

افرادی که سال­های طولانی با معضل آلرژی مدارا می­کنند، همواره پیگیر راهی برای درمان این مشکل هستند. از این رو در زمان مشاوره با پزشک جهت درمان آلرژی با جراحی بینی خواستار درمان این معضل هستند، ولی لازم به ذکر است که جراحی بینی با درمان سایر مشکلات مانند انحراف بینی و پولیپ بینی و اصلاح دیگر مشکلات ساختار بینی تاثیر قابل توجه در تسکین آلرژی خواهند داشت.

علائم آلرژی و رینیت

علائم آلرژی بینی عبارتند از:

1. عطسه
  2. سرفه
  3. آبریزش بینی
  4. تورم پلک ها
  5. گرفتگی بینی
  6. خستگی

نحوه تشخیص آلرژی بینی

از آن جایی که آلرژی می­تواند تحت عوامل مختلفی بروز نماید، بنابراین اولین قدم، گرفتن آزمایش­های خاصی برای تشخیص آلرژی و درمان بهتر آن می باشد. از متداول­ترین آزمایشات، آزمایش پوستی می­باشد. پزشک معالج چندین مواد را بر روی پوست شما قرار می­دهد تا متوجه شود بدن شما نسبت به کدام یک از این مواد واکنش نشان می­دهد، در این صورت می­تواند برنامه­ای برای جلوگیری از پیشرفت بیماری شما ترتیب دهد. تست آزمایش خون با یکی از روش­هایی است که میزان پادتن ایمونوگلوبین E را برای یک آلرژن مخصوص اندازه­گیری می­کند و در تشخیص آلرژی بسیار رایج می­باشد.

پیشگیری و درمان حساسیت فصلی

موارد پیشگیری و درمان آلرژی فصلی:

1. در بهار که گل­ها گرده افشانی می­کنند، پنجره­های خانه را بسته و سعی کنید کمتر در هوای بیرون قرار گیرید.
  2. ملافه­های تختخوابتان می­بایست مناسب و ضد حشره باشد.
  3. بعد از ارتباط با هر حیوان یا پرنده­ای دست خود را خوب بشویید.
  4. استفاده از دارو­های ضد احتقان
  5. استفاده از آنتی­هیستامین (قطره­ی چشم، اسپری­های مخصوص دهان، بینی و رفع گرفتگی آن­ها با اجازه پزشک معالج.

آنتی هیستامین چیست؟

داروی آنتی هیستامین (Antihistamine) اغلب برای درمان  آلرژی، رینیت آلرژیک و حساسیت مورد استفاده قرار می­گیرد. آنتی هیستامین انواع مختلفی دارد، بعضی از آن­ها را می­توان بدون نسخه و بعضی­ها را باید با تجویز پزشک تهیه نمود. داروی آنتی هیستامین به صورت قطره­های چشمی، قرص، اسپری­های بینی و شربت­های دارویی وجود دارد.

داروی آنتی هیستامین برای تسکین علائم آلرژی، شامل موارد زیر می باشد :

1. عطسه
  2. خارش پوست
  3. کهیر، اگزما
  4. ورم پلک­ها
  5. خارش چشم، ریزش اشک، قرمزی چشم و سوزش چشم

آلرژی بینی یا ویروس کرونا؟

تب، خستگی، بی‌حالی شدید و سرفه­ های خشک از علائم اصلی و هشدار دهنده ­ی ابتلا به ویروس کرونا هستند. بعضی اوقات ممکن است در جریان این بیماری، علائم سرماخوردگی همچون آبریزش بینی هم دیده شود. در فصل شیوع آلرژی ها (به‌ویژه بهار)، تمایز بین تشدید علائم آلرژی‌بینی و عفونت با ویروس کرونا دشوار است. بخشی از علائم آلرژی در اثر التهاب ایجاد می­شوند. این التهاب در واقع حاصل واکنش بدن ما نسبت به مواد آلرژی‌زا، به‌ ویژه گرده‌های گیاهان و قارچ ها است.