درمان آسم در تهران

درمان آسم در تهران : آسم بیماری عجیبی است که نام آن را از واژه‎ای یونانی به معنی نفس نفس زدن گرفته‎اند. آسم و برونشیت به سادگی ممکن است علاءم مختلفی را در بزرگسالان و کودکان اسجاد کنند. به هر حال این بیماری از آن دست بیماری‎هایی است که محدودیت سنی برای ابتلا به آن وجود ندارد و تنها مهمی که بسیار عجیب است این می‎باشد که این بیماری در کودکان بیش از بزرگسالان دیده می‎شود.

همانطور که به آن اشاره شد بیماری آسم به معنی به نفس نفس افتادن یک بیماری تنفسی است که ممکن است با سرفه، خس خس سینه و یا کمبود میزان تنفس همراه شود. این مشکل در صورتی که با فعالیت همراه شود کاملا بدتر جلوه خواهد کرد. این بیماری می‎تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد اما درمان آن بسیار کار سخت تری از پیشگیری از آن است.

آسم چیست ؟

به بیماری که در آن مجاری تنفسی باریک و متورم و مخاط اضافی تولید می‌شود آسم می‌گویند. آسم تنفس را دشوار میکند و در این شرایط موجب سرفه, خس‌خس و تنگی‌ نفس می‌شود. برای برخی افراد آسم یک مشکل آزاردهنده و همواره اما خفیف است با این حال می‎تواند برای سایرین یک مشکل حاد باشد که به ایجاد اختلال جدی در انجام فعالیت‌های روزمرشان می‎انجمد.این مشکل ممکن است به یک حمله آسمی شدید و تهدید کننده ختم شود. آسم وضعیتی است که در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب می‎شوند و خلط اضافه ترشح می‎کنند. همین عمل باعث می‌‎شود فرآیند تنفس دشوارتر شود.

درمانی برای آسم وجود ندارد اما می‌توان علائم آن را کنترل کرد. در این شرایط بیمار باید به صورت مدام  تحت نظر پزشک‌ خود باشد و علائم و نشانه‌های آن را دنبال کند و درمان مورد نیاز خود را از پزشک درسافت کرده و آن را به درستی دنبال نماید. باید بدانید که آسم با گذشت زمان تغییر می‌کند و می‎تواند به بیماری دائم العمر تبدیل شود. دقیقا همین ویژگی آسم ایت که درمان آن را از کار می‎اندازد.

علائم آسم می‎تواند خفیف یا شدید باشد. از فردی به فرد دیگر نشان متفاوتی نشان دهد یا علائم آن دو با یکدیگر به طور کامل متفاوت باشد. گاهی نیز ممکن است افراد حملات را تنها در زمان های خاصی از سر بگذرانند مانند شوک استرس و یا ورزش کردن. این انواع به دسته‎های زیر تقسیم می‎شوند:

• آسم ناشی از ورزش. که در صورت سرد و خشک بودن هوا وخیم‌تر خواهد بود
  • آسم شغلی. که محرک‌های محل کار مثل فوم‌های شیمیایی ,گاز و گرد و غبار آن را تحریک می‌کند.
  • آسم ناشی از آلرژی. که مواد آلرژی‎زای خاصی مثل حیوانات خانگی ,سوسک یا گرده گیاهان آن را بوجود می‌آورد

علائم بیماری آسم

علائم ابتلا به بیماری آسم

علائم آسم خفیف و شدید بوده و بین افراد متفاوت است. شاید حملات آسم نامتناوب باشد و گاهی اوقات بروز ‌کند (مثلا هنگام ورزش) و یا ممکن است همیشگی باشد. علایم و نشانه‌های آسم عبارتند از:

• تنگی سینه یا درد
  • مشکل حین خواب که ناشی از تنگی نفس , سرفه یا خس خس باشد
  • صدای سوت مانند یا خس خس هنگام بیرون دادن نفس (صدای خس‌خس از علائم رایج آسم در کودکان است)
  • حملات سرفه ای یا صدای خس‌خس که ویروس تنفسی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا آن را تشدید می‌کند.

علائمی که حاکی از بدتر شدن آسم هستند عبارتند از:

• علایم و نشانه‌های آسم که بیشتر رخ داده و آزاردهنده هستند
  • دشوارتر شدن تنفس که با جریان سنج پیک ( دستگاهی که عملکرد ریه‌ها را بررسی می‎کند ) قابل اندازه‌ گیری است
  • نیاز بیشتر به استفاده از اسپری آسم

تشخیص آسم

اگرچه درمان واضحی برای آسم وجود ندارد اما باید از متخصصین بخواهید بهترین و سریعترین ره را برای درمان به شما پیشنهاد کنند. در درمان آسم باید به دنبال درمان های اورژانسی باشید. دلیل این موضوع همان است که گفتیم بیماری آسم از آن دست بیماری‎هایی است که به طور کلی زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به مرور زمان دستخوش تغییر خواهد شد. بنابراین شما تا دیر نشد باید آن را درمان کنید.

حملات شدید آسم می‌تواند تهدیدکننده باشد. قبل از ابتلا به آسم با پزشک خود همکاری کرده تا بدانید که حین وخیم شدن علایم و نشانه‌ها چه باید انجام داد و چه موقع باید به دنبال درمان اورژانسی باشید . موارد اورژانسی عبارت است از:

• تشدید ناگهانی و تنگی نفس یا خس خس کردن
  • عدم بهبودی حتی پس از استفاده از اسپری آسم مثل آلبوترول
  • تنگی نفس حین انجام حرکات ورزشی سبک

عوامل تشدید کننده آسم

برخی عوامل خطر ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد از قبیل این مواردمی‎توان به گزینه‎های زیر اشاره نمود:

• سابقه خانوادگی ابتلا به آسم مثل والدین و خواهر و برادر
  • مبتلا بودن به یک بیماری آلرژیک دیگر مثل التهاب پوستی آلرژیک, التهاب مخاط دماغ و تب یونجه
  • اضافه وزن داشتن
  • قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم
  • مادری که حین بارداری سیگار مصرف می‎کرده
  • قرار گرفتن در معرض دود و سایر آلودگی‌ها
  • در معرض محرک‌های شغلی مثل مواد شیمیایی که در کشاورزی ,آرایشگری و تولید به کار می‌روند
  • قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا , برخی میکروب‌ها یا انگل‌ها
  • مبتلا بودن به عفونت‎های ویروسی و باکتریایی

با این حال جامعه پزشکان هنوز در حال تحقیقات بیشتر مورد نیاز است تا نقش عواملی را در پدید آمدن آسم بررسی کند و به نتیجه برسد.

درمان آسم

پیش از آغاز حملات آسم پیشگیری و کنترل طولانی مدت در جهت توقف حملات آسم اهمیت دارد. معمولاً درمان شامل مدیریت و کنترل محر‎کها و اجتناب از آن‎ها و کنترل آسم برای اطمینان از تأثیر داروهای خاص می‌باشد. در صورت تشدید آسم ممکن است به اسپری آسم نظیر آلبوترول نیاز داشته باشید. تجویز داروهای مناسب برای درمان یا پیشگیری از آسم به عواملی نظیر سن, علائم بیماری, محرک‌های آسم و آنچه که به کنترل آسم کمک می‌کند بستگی دارد. داروهای کنترل‌کننده پیشگیرانه و بلندمدت, التهاب مجاری تنفسی که سبب بروز علائمی در بیمار می‎شود را کاهش می‎دهد. اسپری آسم به سرعت مجاری متورم که باعث دشواری تنفس می‎شود را گشاد می‌کند. در برخی موارد مصرف داروی آلرژی ضروری است.

داروهای کنترل‌کننده آسم طولانی مدت. این داروها که معمولاً روزانه مصرف می‌شوند اساس درمان آسم را تشکیل می‌دهند. این داروهای روزانه  آسم را تحت کنترل خود درآورده و خطر حمله آسمی را کمتر می‌کند. انواع این دست داروها عبارتند از:

• معتدل کننده های لوکوترین. این داروهای دهانی تا ۲۴ ساعت علائم آسم را تسکین می‌دهند. در مواردی نادر این داروها باعث واکنش‌های روانی نظیر بی‌قراری, خشم و … می‌شوند. اگر واکنشی غیر عادی متوجه شدید , به دنبال توصیه پزشکی باشید.
  • کورتیکوستروئیدها ی استنشاقی . این‎ها از زیرمجموعه داروهای ضدالتهاب هستند. شاید نیاز باشد تا این داروها را چند روز تا چند هفته مصرف کنید تا به حداکثر اثر خود برسند. این داروها بی خطر هستند.
  • آگونیست های بلند مدت بتا. این داروهای استنشاقی موجب گشایش مجاری هوایی می‎شوند.
  • داروهای استنشاقی ترکیبی احتمال خطر حمله آسمی را بالا می‌برند زیرا حاوی آگونیست بتا هستند.
  • تئوفیلین. این دارو را می‌توان به‌صورت قرص روزانه مصرف کرد. داروهای تئوفیلین با نرم کردن ماهیچه‌های مجرای تنفسی آن را باز نگه می‌دارد. البته داروهای مذکور امروزه مثل گذشته طرف‌دار ندارد .

داروهای درمان آسم

دارو های درمانی آسم در تهران

داروهای آلرژی می‎توانن زمانی که مشکل آسم به علت آلرژی رخ می‎دهند تجویز شوند. با گذشت زمان تزریقات داروهای آلرژی, واکنش سیستم دفاعی بدن در برابر مواد آلرژی‎زا را کاهش می‌دهد. اوایل این تزریقات را فقط یکبار در هفته به مدت چند ماه انجام می‌دهند و سپس این میزان را به یک بار در ماه به مدت سه تا پنج سال کاهش  می‎دهید. داروهای آلرژی به صورت اسپری‎های دماغی و دهانی یا تزریقی هستند.

• ترموپلاستی مجرای تنفسی: این روش درمان که چندان رایج نیست و مصرف آن برای همه درست نیست. این درمان زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آسم شدید با کورتیکوستروئیدهای استنشاقی و یا سایر داروهای بلند مدت آسمی درمان نشود. معمولاً در طول سه بار مراجعه سرپایی, ترموپلاستی درون مجرای هوایی، شش‌ها را با یک الکترود گرم کرده و ماهیچه مسطح در داخل مجرای تنفسی را می‌کاهد. این درمان سفت شدن مجاری هوایی را کاهش می‎دهد، تنفس را تسهیل می‌کند و احتمالاً حملات آسمی را کاهش خواهد داد.

درمان خانگی آسم

• درمان به وسیله اصلاح سبک زندگی و درمان خانگی: اگرچه بیشتر افراد مبتلا به آسم برای درمان خود به دارو تکیه می‌کنند اما حقیقت این است که شما می‌توانید کارهای متعددی برای حفظ سلامتی و کاهش حملات آسم انجام دهید. اقدام‎هایی که منجر به کاهش ارتباط با محرک‎ها از قسمت‌های مهم کنترل آسم می‌باشد به شرح زیر است:
  • از سیستم تهویه هوا استفاده کنید. تهویه هوا میزان گرده‎های علف,درخت و چمن موجود در هوا که به داخل راه یافته‌اند را کاهش می‌دهد. تهویه هوا همچنین رطوبت هوای داخل را کم کرده و تماس شما با ذرات گرد و غبار پایین می‌آورد. اگر سیستم تهویه ندارید در فصل بذر افشانی پنجره‌ها را بسته نگه دارید.
  • دکور خود را غبار زدایی کنید.
  • رطوبت مطلوب خانه را حفظ کنید.
  • از قارچ‎ها به دلیل داشتن هاگ بپرهیزید. با تمیز کردن محیط آشپزخانه و اطراف خانه از رشد قارچ دانه‎ها جلوگیری کنید.
  • از برگ های قارچ زده یا هیزم های مرطوب در حیاط خلاص شوید.
  • از انگل‌های حیوانات خانگی دوری کنید
  • مرتب خانه تکانی کنید. حداقل یک بار در هفته خانه‌ تکانی کنید.
  • اگر هوا سرد است دماغ و دهان خود را بپوشانید.
  • مرتب ورزش کنید.
  • وزن مناسب داشته باشید.
  • میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • بیماری‌های سوزش قلبی و بازگشت اسید معده خود را کنترل یا درمان کنید.
  • تکنیک‌های تنفسی را به کار گیرید. این تمرینات به شما کمک می‌کند تا میزان دارویی که برای کنترل آسم مصرف می‌کنید را پایین آورید.
  • طب سوزنی: در این روش سوزن‎های باریکی را به قسمت‌های خاصی از بدن وارد کرده که روشی ایمن و بدون درد است.
  • مدیتیشن, بیوفیدبک , هیپنوتیزم و حرکات آرام‎بخش ماهیچه‌ای با کاهش فشار و استرس به درمان آسم کمک می‌کند.